Tips på utrustning för Kebnekeise

Men det var en varm sommar i år så det var nog fördelaktigt vad det gäller den biten.
Tror det är tvärtom. Varmt gör att snön smälter och bara isen är kvar. Tvivlar på att man någon gång kan gå enkelt på brant glaciär is utan ett lager med snö över.

Vet inte hur det var på just keb men där jag var i somras så var det en kall vår och fortfarande rätt mycket snö i fjällen i juli trots 30 grader några veckor. Sen blev augusti kall.

Den typen broddar som diskuteras över tror jag kan användas i många förhållanden med snö och is. Väldigt mycket bättre än utan och ofta tillräckligt bra.

Hur bra sitter dessa fast om du behöver gå på skrå i lutning?
Jag tror det sitter sådär om man går i brantterräng och kan ge en falsk trygghet.
Jag hade nog heller hyrt riktiga stegjärn på fjällstationen och fått instruktioner på hur man fäster dem, de ska bli ett med kängan och inte röra sig på kängan alls. Lär dig gå emd stegjärn så du inte skadar dig på dem.
Vissa dagar klarar man sig kanske utan stenjärn eller ditt föreslagna mellanting medan andra dagar är det u princip ett måste och det vet man nog först när man är uppe.

/Patrik

Hur bra sitter dessa fast om du behöver gå på skrå i lutning?
Jag tror det sitter sådär om man går i brantterräng och kan ge en falsk trygghet.
Jag hade nog heller hyrt riktiga stegjärn på fjällstationen och fått instruktioner på hur man fäster dem, de ska bli ett med kängan och inte röra sig på kängan alls. Lär dig gå emd stegjärn så du inte skadar dig på dem.
Vissa dagar klarar man sig kanske utan stenjärn eller ditt föreslagna mellanting medan andra dagar är det u princip ett måste och det vet man nog först när man är uppe.

/Patrik
Vet inte hur brant det är på Keb, när jag var där 96 så var det bra och enkel snö.

Jag tycker den där typen broddar fungerar bra också i rätt brant terräng och på skrå men självklart finns det en gräns för vad de klarar.

Broddar kommer funka utmärkt, vill man ändå ha riktiga stegjärn för enklare glaciär/alpin fjällvandring kan jag rekommendera dessa. 330 gram och går att fälla ihop i sin praktiska lilla påse i ryggsäcken. Ett otyg med vanliga stegjärn är att de lägger till extra vikt och är ganska hopplösa att transportera då de har taggar åt alla håll. Dessa sitter som en smäck på vanliga vandringskängor tack vare sinnrik snörning (se instruktionsbladet). Snörena som ersätter justeringsplattan under är av enormt slitstarkt nanomaterial. Mina har ännu inte en slitning i fibrerna.
Jag har tre olika sorters stegjärn men dessa är de som används flitigast.

Bilagor

• Petzl leopard.jpeg
    Petzl leopard.jpeg
    125.5 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
De jag har väger runt 360 gram. Jag har testat dem i några år. De sitter bra fixerad och rör sig inte nämnvärt. Inga större pengar om man vill testa, lite över 200 kr. Men testa på egen risk.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips