Tips på tur för nybörjare

I september tänker jag mig att jag skall ge mig ut på min första vandring i fjällen. Jag planerar att gå själv och att övernatta i tält. Jag har tretton dagar på mig och de inkluderar resa kollektivt från Malmö. Jag har bra utrustning och känner mig trygg vad gäller navigering. För mig är det viktigare att ha tid och ro att uppleva miljön, än att tugga så många mil som möjligt. Är dock hyfsat vältränad och går 20-30 km per dag med packning när jag är ute på vandring söderöver. Drömmen vore att få uppleva Sarek, men det är kanske en för tuff utmaning när man saknar fjällerfarenhet? Skulle vara supertacksam om någon här vill tipsa om lämplig tur med så mycket vildmarksupplevelse som möjligt för ett blåbär som jag... :)
 
Du får gärna skriva några rader till om dina friluftserfarenheter och vad du vill få ut av turen för att du ska kunna få träffsäkrare rekommendationer. Det verkar som att du har vandrat en hel del med packning och tältat även i lite besvärligare väderlek? Känner du dig trygg med att sätta upp ditt tält i blåst och regn?

I september kan det bli kallt om nätterna i fjällen (räkna med minusgrader) och allteftersom månaden går ökar risken för snö, i synnerhet på högre höjder. Om inte detta låter avskräckande så ska väl inte Sarek vara en omöjlighet för dig. Där finns inga leder eller stugor men navigering brukar inte vara något större problem om man följer någon av huvuddalarna. Ofta finns det en eller flera stigar.

Det mest riskfyllda momentet i fjällen och i högsta grad även i Sarek är vad av vattendrag. Ofta är vattenståndet lågt i september men om det har regnat mycket så kan det också vara högt. Med god planering kan många svåra vad undvikas men som sagt vid rikligt med regn kan minsta bäck bli svår att komma över. Den kanske viktigaste färdigheten som en fjällvandrare behöver ha är insikten om när det är dags att vända om eller stanna upp och vänta. Det skadar inte om du provar att vada någon lagom stor å i dina hemtrakter innan du ger dig iväg.

Innan du ev. bestämmer dig för Sarek är det också viktigt att du kollar upp buss- och båttider och när de slutar att gå för hösten.

Lycka till!
 
Stort tack för bra synpunkter! Förutom några år i det militära med mycket tid i fält så är mina erfarenheter begränsade. Egenligen är det under det senaste året som jag har börjat spendera mer tid i naturen och då med siktet inställt på att vandra i fjällen. Jag vandrat skåneleden kors och tvärs samtidigt som jag har köpt utrustning som jag tror skall funka. I vintras tog jag alla chanser att övernatta när det var blött, blåsigt och kallt. Insåg bland annat att min sovsäck, som skulle vara en 3-säsongs, inte höll måttet. Köpte därför en bättre som jag är nöjd med. Tältet är ett Hilleberg akto som jag har bra koll på även när vädret är sämre. När jag vandrar utan packning så har jag ofta en 20kg viktväst för att träna bärtålighet så mycket som möjligt. Jag har skaffat bra kläder, underställ, skal och lättvikts dunjacka etc. Men som sagt, jag vet ju egentligen inte vad jag ger mig in på annat än det jag läst mig till när det gäller fjällvandring. Att ta sig över vattendrag känns som ett riskmoment som jag har dålig koll på. Jag kommer förmodligen att vara försiktig i överkant.

Vad jag vill få ut av det är en lite knivig fråga. För det första är det nog naturupplevelsen och att få uppleva detta utan brus från andra människor. Lite grand att klara en utmaning. Framför allt vill jag få uppleva fjällnaturen och ensamheten. Förhoppningsvis blir jag biten och vill ge mig ut på nya äventyr under lång tid framåt. Sarek har varit drömmen under senaste året. Men överallt läser jag att man inte skall ge sig på det om man saknar erfarenhet. Jag vill ju inte ta dumdristiga risker. Kanske skall jag tänka om och ta någon av de leder som rekommenderas för nybörjare?
 
Kloka ord från Tobbe. Ändå tvekar jag att rekommendera Sarek som förstagångstur i fjällen, även om du har friluftsvana. Om du får något problem så är du troligen rätt ensam samtidigt som dagarna blir kortare och temperaturen lägre. Kläder som blivit våta har svårt att torka den här årstiden. Mobiltäckning saknas i princip, men det är du väl införstådd med? Skulle du ändå välja Sarek så tycker jag du ska gå i början av månaden.

13 dagar minus 2 resdagar ger 11 dar på fjället. Det räcker perfekt för en tur i Padjelanta mellan Kvikkjokk och Ritsem. Om du väljer att gå i början av september så är stugorna bemannade. Tryggt att veta, även om du tältar. Om du tycker att den rösade leden låter tråkig så finns det flera alternativ. Du kan t.ex, starta i Kvikkjokk och gå Linnés väg till Tarraluoppal. Mellan Staloluokta och Arasluokta kan man välja den gamla stigen och även mellan Låddejåkk och Kisuris finns en alternativ stig som går en bit öster om den rösade leden. Du kommer knappast att möta någon annan vandrare på dessa avsnitt, men det är absolut ingen trängsel längs Padjelantaleden heller!

Lycka till önskar Pelle
 
Det som utmärker Sarek jämfört med andra populära fjällområden är avsaknaden av stugor och broar (med några få undantag), vad går alltså ej att undvika helt här. Din osäkerhet när det gäller vadning samt att du tänker ge dig ut först i september när det är höst och kyligare temperaturer gör att även jag trots allt nog tycker att du bör vänta med Sarek till nästa gång.

Även om du ska bo i tält kan det vara bra att vandra i ett område där det finns bemannade stugor som en säkerhetsbackup. Pelles förslag tycker jag är alldeles utmärkt.

Ett annat förslag är att gå mellan Abisko och Vakkotavare (eller Nikkaluokta) men för att få omväxling från Kungsleden kan du efter Alesjaure gå genom Visttasvággi (till Vistasstugan) och sedan Stuor Reaiddávággi (via Nallostugan) till Sälkastugorna, ev. med en avstickare till tröskeln i Unna Reiddávággi. Detta område är jämförbart med Sarek i storslagenhet. Om du går till Vakkotavare kommer du att vid fin väderlek få en fin utsikt mot topparna i Sarek vilket förutsatt att du så här långt har trivts i fjällen skulle kunna fungera som en aptitretare för din nästa fjälltur som kanske går till just Sarek...?

I september är det inte lika trafikerat på Kungsleden längre men tröttnar du på att gå på led så går det på många ställen att gå bredvid leden i terrängen i stället. På samma vis kan du få en ostörd tältplats om du tar dig ett par hundra meter från leden innan du sätter upp tältet.

Jag tycker att du ska ta fjällstugornas öppettider som ett riktmärke på hur sent det är lämpligt att vandra innan det riskerar att bli en för kall och bister väderlek. Nallo- och Vistasstugorna har öppet till den 11:e september, stugorna längs Kungsleden har öppet en vecka längre.

Önskar dig en fin fjälltur!
 
Att spara Sarek för en senare fjälltur låter vettigt. Om det visar sig att du gillar att vara i fjällen, så kommer det att finnas massor med tillfällen där du kan vandra här uppe. Ingen anledning att prova på allt på samma (och första) turen.

Man lär sig långsamt och igenom learning by doing, efter varje tur så har man nya insikter och åsikter. Det är inte fel att börja med något lätt.
 
Har inte själv gott där än, men kan annars tipsa om en tur som kallas "Prinsleden" som jag själv ska gå delar av i slutet av augusti. Tanken är att gå relativt öde, några mindre vad, kan nog beskrivas som någonstans i mellanting mellan Kungsleden och Sarek i svårighetsgrad gällande vad och så.


Se följande länkar:
http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=465 <-- fotoalbumet här är också värd en titt
Gällande vad se inlägg #8 i denna tråd.
 
Stort tack för att ni hjälpte mig att fundera kring det här! Nu är biljetterna bokade och jag kommer att gå mellan Ritsem och Kvikkjokk. Jag tror det blir riktigt bra med några avstickare från leden. Lite svårt att släppa ursprungstanken, men nu när jag bestämt mig är det skönt att känna att jag ger mig in på något som jag har bättre möjligheter att klara av på ett säkert sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
Ohrling Vandring v 37 (Tips på tur) Fjällvandring 3
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
idahelleberg Tips på tur nr. 2? Fjällvandring 9
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
Fiskson Tips på 1 veckas tur! Fjällvandring 3
emet Tips på smidig tur! Fjällvandring 5
Libelle Tips på tredagars tur i lapplandsfjällen Fjällvandring 10
Mikro tips på tur runt Abisko Fjällvandring 5
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...