Stort tack för bra synpunkter! Förutom några år i det militära med mycket tid i fält så är mina erfarenheter begränsade. Egenligen är det under det senaste året som jag har börjat spendera mer tid i naturen och då med siktet inställt på att vandra i fjällen. Jag vandrat skåneleden kors och tvärs samtidigt som jag har köpt utrustning som jag tror skall funka. I vintras tog jag alla chanser att övernatta när det var blött, blåsigt och kallt. Insåg bland annat att min sovsäck, som skulle vara en 3-säsongs, inte höll måttet. Köpte därför en bättre som jag är nöjd med. Tältet är ett Hilleberg akto som jag har bra koll på även när vädret är sämre. När jag vandrar utan packning så har jag ofta en 20kg viktväst för att träna bärtålighet så mycket som möjligt. Jag har skaffat bra kläder, underställ, skal och lättvikts dunjacka etc. Men som sagt, jag vet ju egentligen inte vad jag ger mig in på annat än det jag läst mig till när det gäller fjällvandring. Att ta sig över vattendrag känns som ett riskmoment som jag har dålig koll på. Jag kommer förmodligen att vara försiktig i överkant.
Vad jag vill få ut av det är en lite knivig fråga. För det första är det nog naturupplevelsen och att få uppleva detta utan brus från andra människor. Lite grand att klara en utmaning. Framför allt vill jag få uppleva fjällnaturen och ensamheten. Förhoppningsvis blir jag biten och vill ge mig ut på nya äventyr under lång tid framåt. Sarek har varit drömmen under senaste året. Men överallt läser jag att man inte skall ge sig på det om man saknar erfarenhet. Jag vill ju inte ta dumdristiga risker. Kanske skall jag tänka om och ta någon av de leder som rekommenderas för nybörjare?