Tips på stora väggar att friklättra i Norge?

Är det någon som har topo för eller information om Renshaw/Foulkes på Kjerag (20 repor 6+). Det enda jag kunde hitta var att det verkar vara riktig väggklättring, dvs 90 grader. Tycker att 24 repor fjällklättring låter tryggare än 20 repor vägg... men den kommer före Mongejura på Progresjonsføreren.

Mejla mig så skickar jag mina anteckningar från när jag gjorde den. Några år sen nu men det har nog inte ändrat sig... Minns den som fin men lite väl beväxt (som det mesta på Kjerag?) Den är klart svårare än Mongejura tycker jag. Första halvan är sva. Andra mycket mer ren vägg än Mongejura. Tom en och annan hängande stand.
joakim.johansson@lio.se
 
Upp mot stora väggar

För ett antal år sedan gjorde två stockholmskiller en tur till Grönbrinksberget där de kom att skapa viss historia genom att klättra 1000 vertikala metrar (har för mig under ett dygn). Menar inte att du ska åka till grönbrink, men som vi kan läsa ovan att det är viktigt att tänka på att gå ned i gradering för att ha god marginal, lika viktigt är det att man vet vilket arbetstempo som krävs för att klara en storvägg.

Fick höra av en duktig klättrare i Lofoten att "Ska man klättra Presten (ca 400m) så kan man börja öva på närliggande Gandalfväggen och köra tre eller fyra leder på raken utan uppehåll. Då förstår man vilket tempo som krävs samt hur kroppen påverkas.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fick höra av en duktig klättrare i Lofoten att "Ska man klättra Presten (ca 400m) så kan man börja öva på närliggande Gandalfväggen och köra tre eller fyra leder på raken utan uppehåll. Då förstår man vilket tempo som krävs samt hur kroppen påverkas.
Ursäkta att jag klampar in lite sent i tråden, men jag undrar lite över denna behov av tempo hela tiden. Om man nu skulle råka ha turen av att pricka in en tur på Lofoten under en period av fint väder och klättra Presten i midnattsolen, varför måste man vara så snabb? Tar man med sig det man behöver ser jag ingen som helst anledning att stressa i det läget.

Ett par frågor om Sydpillaren, Mongejura. Hur aid-vänliga är 6:a reporna? Kan man tar sig förbi utan specifik aidutrustning om man skulle tappa modet? Och finns det någon lämplig hylla för övernattning?
 
MicColli:
Angående presten så vill jag påstå att man inte behöver vara speciellt snabb för att göra den under en dag. En timme per repa för både förste och andreman är väl inte så hårt...

Angående Mongejura så är hela sydpillaren full med hyllor och det finns hur många som helst att sova på om man skulle vilja det.

Jag skulle vilja påstå att 6:a reporna inte är speciellt aid-vänliga, två av tre är nämligen grova sprickor (camalot #5). Jag skulle inte gått på turen om jag inte var hyfsat stabil på 6:a klättring. Man ska inte underskatta hur sliten man blir efter drygt 20 replängder.
 
De översta två kruxreporna går bra att göra som A0, den första är dock värre. På mongejura måste man däremot hålla en avsevärt högre hastighet än på Presten om man inte ska bivackera, en timme per replängd är faktiskt rätt långsamt i fjällen. Bivackhyllor finns det riktigt gott om. Satsa på att klättra förbi alla sexarepor första dagen och bivackera på standplats 18 som utgör bästa bivacken på leden så slipper ni svår klättring efter en kall natt.
 
Ett allmänt skäl till att ha bråttom (gäller väl särskilt i Norge), och det är att ju längre man befinner sig på berget desto större är risken för dåligt väder.

Antar att man däremot kan campa veckovis på El Capitan om säsongen är den rätta.
 
Mongejura

Klättrade Mongejura med Pierre och måste säga att det är min finaste tur i skandinavien. Kan bara hålla med Pierre och tillägga att den andra sexan är klart hårdast men offwithen där är ca 1 meter..men den var blöt senast jag var där nu i somras.
Första sexarepan klättras ju på väggen och är en ren njutning.
ha det
Henning
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips