Tips på små behållare till salt och kryddor?

Hur små skall de vara, mer exakt?

Till små mängder tycker jag att en knippe jumbosugrör är väldigt praktisk - man kan dessutom klippa ner dem till precis passande längd, allt eftersom turens varaktighet. Smält eller tejpa ihop ena änden, den öppningsbara kan man hålla stängd med t ex en smal remsa leukoplast eller en lagom tillskuren kork- eller skumgummiplupp (jag syr en "säkringslina" av björntråd igenom pluppen för att inte tappa den).

Kan man komma över de där plastprovrören med skruvkork, som man får på vårdcentralen att lämna kissprov i, så är de garanterat vätsketäta ;), men rymmer mindre än ett jumbosugör.

Diverse tömda pillerburkar, brustablettrör och gamla filmburkar är ju klassiker, men en filmburk rymmer faktiskt inte mycket mer än ett jumbosugör, och formen är mer skrymmande/svårpackad.

Till större mängder örtkryddor och dylikt tycker jag det är smidigast med små zip-påsar, men det finns en uppsjö av mindre och större plastburkar att köpa - tex dessa, om man vill ha skruvlock.

Sådana här tycker jag däremot rymmer för lite och funkar dåligt "i fält". Samma med alla behållare med små ströhål, som klibbar ihop av fukten.
 
Titta på geocachingbutiker - de brukar ha alla möjliga typer av behållare...

Bara för att ta några exempel:
http://www.geocachingshop.se/Cacher/Microcacher
http://geoshopen.se/index.php?id_category=10&controller=category
http://www.geocachen.se/litet-pet-ror/227-0

En gratisvariant är att använda sugrör från Mc Donalds (motsv) och klippa av ett par centimeter i varje ända. Vik ena ändan av det du har kvar dubbel och trä över en av de avklippta ändarna. Fyll med krydda, vik den andra ändan dubbel och trä över den andra avklippta ändan. Klart och vattentätt!

Vid 8:25 visas en variant av den metod som jag förordar.

https://www.youtube.com/watch?v=B6-Y7jHyX6A
 
Nu låg inte det här i DIY-avdelningen men det är ett utmärkt tillfälle för sådana tips. Du kan kapa av korkarna på petflaskor och täppa till botten. T.ex limma fast mot en plastskiva och/eller en till kork.
 
Många bra tips här.
Som tidigare sagt, storleken beror ju på hur mycket du ska ha med, hur många dagar och i tillägg hur många personer.

För korta turer, ta ett par extra påsar salt/peppar nästa gång du äter på mcdonalds, lägg i kokkitet eller fickan till regnjackan så håller det sig torrt.
 
(...) vik den andra ändan dubbel och trä över den andra avklippta ändan. Klart och vattentätt! (...)
Ser fiffigt ut hemma på köksbänken, men har befunnits alldeles för pilligt i fält. Detta trots att "testet" utförts (även) med de stora jumborören och testaren varit utrustad med motoriken hos en professionell violinist ;).
Dessutom spricker rörändarna förr eller senare upp av det idoga vikandet.
 
Filmburkar från analog 35mm film är praktiska att förvara kryddor och mindre prylar i fält.
 
En kompis till mig har tagit hatten/kvarnen på en sån här engångspepparkvarn, skruvat ditt ett vanlig kruddburkslock under o vips, en liten behållare o kvarn till peppar.
 
På apoteken brukar det finns mindre flaskor som är tomma att köpa (tycker att de oftast är för stora till saker i köket dock).
 
Ser fiffigt ut hemma på köksbänken, men har befunnits alldeles för pilligt i fält. Detta trots att "testet" utförts (även) med de stora jumborören och testaren varit utrustad med motoriken hos en professionell violinist ;).
Dessutom spricker rörändarna förr eller senare upp av det idoga vikandet.

Jag tror det är olika för olika modeller av sugrör. Det är olika plast i dem. Vissa funkar bra, andra sämre.

Sen är ju frågan hur många gånger man ska återanvända det. De gånger jag har gjort såna så har det tagit slut typ tredje gången. Oftast använder jag dem som engångsförpackning.


Går det åt mer så brukar nästa steg för mig vara linsburkar (till kontaktlinser). Jag klipper/sågar/skär isär de dubbla så jag får enkelburkar.

Räcker inte de så har jag en del filmburkar kvar.


Det har också hänt att jag gjort egna anpassade plastpåsar (mha plastsvetsen i en sån här vakuumförpackare), men det är främst för engångsgrejer det också.


Att ta gängan och korken från PET-flaskor var ett bra knep som jag inte testat än, i princip borde man ju kunna limma på en kork under gängan och på så vis få en trave småburkar som skruvas på varandra. Bara översta locket och nedersta burken som blir unika. (Tror att såna finns att köpa, men göra själv är roligare:)
 
Jag har fått ett antal tomma småburkar av en bekant som har diabetes. Vad det har varit i dom vet jag inte längre, för jag har tagit bort originaletiketterna, och klistrat på mina egna etiketter.

Burkarna är ungefär i storlek som filmburkar. Filmburkar börjar bli hårdvaluta. Jag känner inte längre någon som använder en kamera med film.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...