Tips på ryggsäck

Det här är ju otroligt indivduellt. Jag för min del har en 65-literssäck, och den är på tok för liten när jag är ute ett dygn. Sen är det dessutom väldigt bökigt att knöka ner allt i en säck, och sedan riva upp allt varteviga gång man ska ha något.
 
Ack ja...

Prismässigt skiljer det inte så mycket. Kajkan har tydligen haft problem med högre vikter att bära. Alpinist eller Powerframe klarar detta bättre av vad jag förstår. Om nu gubben vill ha möjlighet att bära med sig mera i en större säck så varför inte låta honom få göra det. Här på forumet finns nog en majoritet som sätter en ära i att ha så små säckar som möjligt men var och en måste ju få göra som man vill. Har man en stor säck behöver man inte nödvändigtvis fylla den.
Jag har olika säckar beroende på behov och om jag väljer fylla den största proppfull är det upp till mig för det år ju jag som ska bära den.
Jag håller på gubben din...
 
Rutin, kunskap och historia.

Allt handlar om rutin, kunskap och historik i packningen. Ju fler gånger man packar ju lättare blir det. Gör en packlista, håller sig till den, (ALLTID) packar på samma sätt varje gång, och gör ändringar i listan när man upptäcker att något inte fungerar i packningen. 65 liter kan man klara sig en vecka. Men det kräver rutin och organisation. Och framförallt en BRA rygga. Med två öppningar, gärna tre. En logga när man kommer hem från varje tur, oavsett om det är en dag eller två veckor, är guld att kolla tillbaka på vid senare tillfälle. Senare kan man sammanställa loggarna till en überlista. O sen är man homesafe. :) Men som sagt tidigare: 130 liter är meningslöst, sålänge man inte ska bära med sig ksp 90 och pansarskott. Eller om du är Gruppledare i en organiserad veckotur vintertid. Bästa utgången får man nog om man lägger sig mittemellan. Alltså 80-95 L.
Lycka till att övertala honom. (Och till er andra också)
 
God kväll!

Jag vill faktiskt slå ett rejält slag för en stor ryggsäck. Riktigt stor!
Som någon skrev tidigare är det upp tar var och en hur mycket man vill ha på ryggen. När jag började med det här för x antal år sedan tyckte jag att en 65 literssäck var jättestor. Började med en haglöfs oxo 65. Nu har jag en Bergans powerframe 130l.

Jag märkte att varje gång jag var ute, både på långa eller korta turer så ville jag ha med mig mer saker. Jag gillar saker. Många saker.

Sen jag köpte Bergans säcken har den skänkt mig enormt mycket bärglädje. Man kan faktiskt bära riktigt tungt utan att det gör ont. För ett par helger sen var jag och en vän ute på en natt tur. Jag hade med mig både alla tänkbara prylar från plåster till kastruller, färsk mat och öl(29 kg totalt). Vi gjorde köttgryta över öppen eld. Vi satt och planerade en vandring vi eventuellt ska göra i Norge till sommaren och jag kan inte tänka mig en bekvämare säck att använda då. Fast då kanske jag bara ska packa 15-20 kg.

Jag kan alltså välja hur mycket jag vill ha i säcken. Annars måste man ju kanske köpa två ryggsäckar vilket jag iofs inte säger mycket om då prylar är min grej. Men det är bättre att ha valmöjligheten och inte använda än tvärtom.
 
Tack allihopa för era svar och synpunkter, det uppskattas mycket!

Valet av ryggsäck landar ju i slutändan helt och hållet på min make. Det är ju trots allt han som ska bära. Fördelen med Alpinist (eller vad den där bergans nu hette) är ju att du faktiskt kan plocka av de två sido väskorna så får du en 100L och då den ligger i samma prisklass som kajkan och har fått goda recensioner så förstår jag att han börjat snegla åt den.

Det enda jag egentligen sätter mig emot är att han planerar att släpa så jävla mycket grejer. Visst det är han som ska bära men sist jag var på fjällvandring var det en allt annat är trevlig upplevelse. Vi var ett gäng tjejer varav en hade askass/helt fel utrustning (+felpackat på det) vilket resulterade i gnäll från dennes sida eftersom hon inte hängde med i vårt tempo. Jag vill absolut inte att det ska bli så denna gången.

Men att skriva en logg över vad man packar och vad man sedan använder när man väl är ute tycker jag låter som en väldigt bra idé! Det ska jag göra!

En annan fördel med jätteväskan är ju att han antagligen inte behöver köpa en ny för vinterbruk vilket jag säkert kommer få göra. Så kostnadsmässigt sparar han ju in lite på att köpa den.

Men vi är ju lite olika som personer också. Jag vill ha lätta och smidiga saker medan maken gärna fläskar på med det värsta på marknaden ;)
 
Men att skriva en logg över vad man packar och vad man sedan använder när man väl är ute tycker jag låter som en väldigt bra idé! Det ska jag göra!

Som sagt det är han som skall bära, men min egen erfarenhet är att gränsen mellan vandring och expedition går vid ca 22kg i säcken för en längre tur. Detta är min definitiva max gräns som startvikt, sedan sjunker ju vikten efter hand när man åter upp provianten etc.

Själv har jag vägt all min och familjens utrustning, proviant, fiskeprylar, bränsle etc och lagt in det i exel. När jag sedan planerar en tur plockar jag från denna lista till en aktuell packningslista, vilket innebär att jag har bra koll på vikten redan i planeringsstadiet.
 
hejsan.
att bära för tungt är ett vanligt nybörjarfel som dessvärre brukar leda till att man inte upplever vandringen som särskilt trevlig utan kanske rent av lessnar på uteliv.....
när frugan och jag är ute så bär hon tolv till fjorton kilo och jag femton till arton kilo.
hon har en 55 liters och jag en 70 liters.
fiskespön i tub.
hundmat och egentorkad mat

en stoor rygga brukar betyda att man fyller den med lite extra.....
skillnaden mellan tio och elva kilo är inte så stor men mellan 25 och 26 känns......

ska du gå till fjälls så rekommenderar jag vandringsstavar och öronpluttar.
har du sedan en gps och ett glatt leende så kommer allt gå som en dans.
go tur
mvh
 
Det är en svårare avvägning att ta med sig lagom än man tror. Tar man med sig för mycket gör man av med för mycket energi och då orkar man inte använda allt det där man släpar på. Tar man med sig "för lite" så har man mer kraft kvar och saknar kanske då saker.

Som många redan påpekat så måste man pröva sig fram och det kanske är rätt väg för din man just nu. Han kommer att lära sig själv och bespara dig en massa tid och energi i övertalning. Du får parallellt se fram emot nästa gång också :) Ser vi ett par vadarbyxor i en björk på finska gränsen så vet vi vems det är.

Personligen tycker jag att mat och dryck är det enda som är värt extra vikt. Dels för att det ger mer energi och dels för att det tar slut.
 
hejsan.
att bära för tungt är ett vanligt nybörjarfel som dessvärre brukar leda till att man inte upplever vandringen som särskilt trevlig utan kanske rent av lessnar på uteliv.....
när frugan och jag är ute så bär hon tolv till fjorton kilo och jag femton till arton kilo.
hon har en 55 liters och jag en 70 liters.
fiskespön i tub.
hundmat och egentorkad mat

en stoor rygga brukar betyda att man fyller den med lite extra.....
skillnaden mellan tio och elva kilo är inte så stor men mellan 25 och 26 känns......

ska du gå till fjälls så rekommenderar jag vandringsstavar och öronpluttar.
har du sedan en gps och ett glatt leende så kommer allt gå som en dans.
go tur
mvh

Intressant jämförelse. Vid sommarens tur över 9 nätter i tält hade vi liknande startvikt, frugan 13kg i en 65-liters säck och jag 20kg i min 80-liters säck. Dock ingen hund, så det bortser jag ifrån.
Vi kunde fylla på en 230g gastub och lite proviant på vägen, allt i allo kanske 2kg.
 
Ta en stor men halvtom säck så att ni kan bära hem all fisk ni får!! Och glöm inte gravsaltet och hinken. (Allvarligt skojat, förra gången jag fiskade till fjälls lite mer seriöst orkade jag knappt bära hem alla fiskarna.)
 
intressant att i många trådar där tungt vs lätt diskuteras så låter det oftast som att en tung säck med ett bra bärsystem liksom kan trolla bort dom kilo som ska bäras. Jag är den förste att erkänna att bergans qss system som sitter på powerframe är ett bra bärsystem. Men säcken väger 5.1 kg, dessa kilo ska också bäras.
bär man 29 kg så är det inte frågan om det blir jobbigt, utan när det blir jobbigt. 29 kg ska fördelas på kropp och knä och dom kommer att kännas för eller senare.
det är så jag känner nar jag vandrar, mot slutet av en etapp kommer varje kilo att kännas och räknas.
men ok, ska man ta sig till en lägerplats, sedan fiska i några dagar och sedan vandra hem så spelar det kanske inte så stor roll, men ska man vara i rörelse i flera dagar i sträck har det betydelse.

För att återgå till TS: testa en 60-80 litrare, kanske berghaus militär säckar, dom är billiga och håller för allt, samt är inte allför tunga om man strippar dom.
 
Personligen tycker jag att mat och dryck är det enda som är värt extra vikt. Dels för att det ger mer energi och dels för att det tar slut.

Kan inte annat än att hålla med. Minst femton procent av startvikten ska bestå av bra vin, punsch, whisky, salami, torkat renkött m m och startvikten ska inte vara över femton kilo på en tiodagarstur... :)

Kan femton på femton bli den nya trenden? Max femton prylar på sammanlagt max femton kilo... Hur många prylar har man med sig egentligen? Måste kolla senaste packlistan... Blir det svårt att överhuvud taget komma upp i femton kilo med den metoden även som nybörjare?... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.