Tips på patron .22lr ripjakt

Tips på patron .22 lr för ripjakt.

Är det någon som har tips på lämplig ammunition till min .22lr när det gäller ripjakt.
Vapnet är en Anschutz 1451 sporter.

[Ändrat av vizsla 2002-01-06 kl 10:26]

Jag vet inte hur den är till ripa, men CCI minimag (med hålspets) har för mig fungerat bra till annat, ex.-vis kanin; precisionen är i min bössa fullt godtagbar på rimliga skjutavstånd med .22 lr (< 100m) och köttförstöringen ringa.

//Björn

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
.22lr och ripjakt

Tack för förslaget.
Vad har du för inskjutningsavstånd och hur blir kulbanan?
Trodde att hålspets skulle slå sönder!
Torbjörn

Ang. hålspetsar så trasar de sönder lite grand, ja, men vill du undvika det så använd den solida kulan till minimag:en i stället; skjuter mestadels skallskott, så det gör mig inte så mycket med viss söndertrasning p.g.a. hålspetskula

jag har skjutit in på 80 m och sedan testskjutit på var 10:e meter från 10 till 90 m; motsvarande kan nog göras för inskjutning på 100 m om man har tillgång till 100-metersbana; men det är nog inte nödvändigt om man nu inte vill skjuta på håll som är lite på gränsen till att vara lite för långa för 22lr, det är ingen långhållspatron - därav kulbanekontrollskjutningen; kulbanan är inte särskilt flack, men om man känner till den kan man skjuta på alla avstånd man i övrigt anser sig kunna träffa och döda på

//B

Skallskott

"....skjuter mestadels skallskott, så det gör mig inte så mycket....."

Pratar du ripor nu..?
Jag vill inte underskatta dig som skytt, undrar bara om inte ett riphuvud på en 70-80m är ganska litet?

/BAX

Förtydligande av mitt första inlägg i den här tråden: jag jagar inte ripa; skallskott på kanin går däremot utmärkt.

Är sedan tidigare tävlingsskytt med gevär, tävlar numera sporadiskt med pistol på hyfsad nivå och har ett onödigt bra .22"-gevär för att ytterligare tydliggöra vad jag är för en konstig prick.

//Björn
-som har haft funderingar på att börja skjuta båge p.g.a. det förhatliga blyförbudet

För övrigt går det ganska bra att skjuta på små mål på 80 m; hagelhylsbottnar eller studsarhylsor till exempel (om man har ett hyfsat skjutstöd - liggande med rem duger; jag gör det inte stående!!)
[Ändrat av Jeobald 2002-01-08 kl 13:39]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips