Tips på måltidsdryck

En liten flaska saft är undetbart när man tagit ut sig.
Många reagerar över min lilla flaska med saft. Men så gått med det söta när krafterna tryter. Varm eller kall.

Att inte behöva blanda i en termos som ska diskas värderar jag högt.

Tricket jag har för att göra en thermos helt ren är att koka upp vatten, släppa en diskmaskinstablett i thermosen, fylla upp med det kokande vattnet och låta thermosen stå i 12h. När jag sköljer ur den efter 12h är den helt ren.
Hittade en gång en kllen kanteen thermosmugg som var full av mögel.
Tricket med diskmaskintablett och kokande vatten gjorde den som ny.

Som måltidsdryck har vi alltid Fun light som en smaksättare till vattnet.
Frosty cola, ice tea och clowdy apple är dom godaste och vi blandar i så tunnt så att det bara ger en aning smak, och det räcker för en måltidsdryck ska vara väldigt mild så att den inte tar över smakmässigt.

Dom är helt utan socker och därför blir det inget klibb eller jäsning om måltidsdrycken i flaskan står i rumstemperatur i flera dagar. Att diska flaskan med måltidsdrycken är som att skölja rent en vattenflaska.

Kan även rekommendera alla som håller på med uthållighetssporter som kräver en Camelback etc.
Kan bli lite trist i längden att alltid bara dricka rent vatten för att undvika mögel i slangen och munstycket.
Det blir noll mögel om vattnet smaksätts med Fun light!

Saft blir ju dessvärre rätt tungt att bära på vid vandring så det skulle jag inte ta med i ryggan om det inte finns i pulverform.

En påse citronzest skulle man kanske kunna ta med sig.

Aktuellt

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 4 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!
Saft blir ju dessvärre rätt tungt att bära på vid vandring så det skulle jag inte ta med i ryggan om det inte finns i pulverform.

En påse citronzest skulle man kanske kunna ta med sig.
Finns det att köpa i pulverform? För annars blir det strul hur man ska kunna förvara det luftigt så att det inte möglar.
Förr när vi var mycket ute och vandrade och tältade så smaksatte vi vårt vatten med nypon eller blåbärspulver. Noll vikt och det behövs knappt något för att smaksätta sitt vatten.

Viktigt att man skakar ur flaskan 3ggr med rent vatten innan man fyller på med nytt nypon/blåbärspulver, för att undvika sporer och bakterietillväxt.

Att skaka ur flaskor 3ggr med rent vatten och att det räcker som "diskning" av mjölkflaskor och alla flaskors innehåll, lärde mig min farmor som var född 1903 och långt innan klorin och Flemmings upptäckt.

Innehöll mjölkflaskor eller andra flaskor rester som hade härsknat eller möglat, så blandade hon vanlig vedaska med vatten och lät stå i 10 dygn.

Det blev då lut och är extremt frätande!!!

Läs på eller blanda INTE vedaska med vatten!!

Det blir så extremt basiskt/frätande så att dina naglar och hud fräts bort med enorm smärta om du inte vet hur man blandar vedaska med rätt mängd vatten!!

Min farmor kunde sånt, för det var så hon tillverkade egen tvål och tvättmedel långt in på 80-talet, för hon sågade alla moderna rengöringsprodukter, kanske med all rätt....?

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips