Tips på kort tur i Jotunheimen!

Hej!

Ska upp till jotunheimen och runt om i några dagar här i början på augusti och kommer att ha 2,5 dagar på oss att gå en tur i nationalparken.
Utgångspunkten är Bygdin fjellhotell.

Tar tacksamt emot alla tips! Har också ett eget turförslag som vi tittat ut som någon erfaren gärna för göra en rimlighetsbedömning på :)

Dag 1: An kommer med båten till Fondsbu cirka klockan 16. Börjar gå mot Olavsbu för att gå så långt vi kommer på kvällen. Hur lång tid tror ni sträckan tar om man bär på 15 kilo? Läst att den ska vara ganska bökig.

Dag 2: Fortsätter mot Olavsbu och sedan vidare framåt på leden mot Leirvassbu. Vid "korsningen" där leden till vänster går upp mot Leirvassbu och leden till höger går ner till Gjendebu slår vi läger för att sedan ta en utflykt upp ich ner på berget Kjyrka.

Dag 3: Går ner till Gjendebu för att ta båten till Gjendesheim som går 16.00 och sedan bussen tillbaka till Bygdin!

ÄR det tillräckligt med tid för ovanstående tur eller kommer det bara bli jobbigt och stressigt?

Tack på förhand!!
 
Välkommen till Utsidans forum. Det finns många trådar här om just Jotunheimen, som du kan ha nytta av - t ex den här , som bara är några dagar gammal. Sök bara på Jotunheimen så hoppar betydligt mer fram.

En bra online-karta där du kan planera dina dagsetapper finns här.
 
Nu till dina frågor:
  1. Från Fondsbu till Olavsbu tog det mig ca 5 timmar "netto", dvs raster och stickspår ej medräknat. Min ryggsäck väger i o f s aldrig mer än 10 kg, men ni är säkert både yngre och mer vältränade :)
  2. Från Olavsbu till ledkorsningen tog det vad jag minns knappa tre timmar. Kyrkja upp och ner vågar jag inte ha någon åsikt om eftersom jag startade från Leirvassbu och det dessutom rådde allt annat än normalt väder (det tog i praktiken hela dan). Kanske någon annan kan tipsa bättre.
  3. Från ledkorsningen ner till Gjendebu tog det dryga fyra timmar - kanske uppåt fem.
 
Nu till dina frågor:
  1. Från Fondsbu till Olavsbu tog det mig ca 5 timmar "netto", dvs raster och stickspår ej medräknat. Min ryggsäck väger i o f s aldrig mer än 10 kg, men ni är säkert både yngre och mer vältränade :)
  2. Från Olavsbu till ledkorsningen tog det vad jag minns knappa tre timmar. Kyrkja upp och ner vågar jag inte ha någon åsikt om eftersom jag startade från Leirvassbu och det dessutom rådde allt annat än normalt väder (det tog i praktiken hela dan). Kanske någon annan kan tipsa bättre.
  3. Från ledkorsningen ner till Gjendebu tog det dryga fyra timmar - kanske uppåt fem.

Tack så mycket! Nu har men en liten uppfattning iaf :)
 
Tack så mycket! Nu har men en liten uppfattning iaf :)
Du kan få betydligt mer detaljerad uppfattning om du följer länken till ut.no.etta hade du egentligen kunnat få reda på om du följt länken till ut.no/kart.
Där finns inte bara en detaljerad karta (med avståndsuppgifter, nivåkurvor etc), utan också en hel drös bra ledbeskrivningar m m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.