Tips på kort tur i Jotunheimen!

Hej!

Ska upp till jotunheimen och runt om i några dagar här i början på augusti och kommer att ha 2,5 dagar på oss att gå en tur i nationalparken.
Utgångspunkten är Bygdin fjellhotell.

Tar tacksamt emot alla tips! Har också ett eget turförslag som vi tittat ut som någon erfaren gärna för göra en rimlighetsbedömning på :)

Dag 1: An kommer med båten till Fondsbu cirka klockan 16. Börjar gå mot Olavsbu för att gå så långt vi kommer på kvällen. Hur lång tid tror ni sträckan tar om man bär på 15 kilo? Läst att den ska vara ganska bökig.

Dag 2: Fortsätter mot Olavsbu och sedan vidare framåt på leden mot Leirvassbu. Vid "korsningen" där leden till vänster går upp mot Leirvassbu och leden till höger går ner till Gjendebu slår vi läger för att sedan ta en utflykt upp ich ner på berget Kjyrka.

Dag 3: Går ner till Gjendebu för att ta båten till Gjendesheim som går 16.00 och sedan bussen tillbaka till Bygdin!

ÄR det tillräckligt med tid för ovanstående tur eller kommer det bara bli jobbigt och stressigt?

Tack på förhand!!

Välkommen till Utsidans forum. Det finns många trådar här om just Jotunheimen, som du kan ha nytta av - t ex den här , som bara är några dagar gammal. Sök bara på Jotunheimen så hoppar betydligt mer fram.

En bra online-karta där du kan planera dina dagsetapper finns här.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu till dina frågor:
  1. Från Fondsbu till Olavsbu tog det mig ca 5 timmar "netto", dvs raster och stickspår ej medräknat. Min ryggsäck väger i o f s aldrig mer än 10 kg, men ni är säkert både yngre och mer vältränade :)
  2. Från Olavsbu till ledkorsningen tog det vad jag minns knappa tre timmar. Kyrkja upp och ner vågar jag inte ha någon åsikt om eftersom jag startade från Leirvassbu och det dessutom rådde allt annat än normalt väder (det tog i praktiken hela dan). Kanske någon annan kan tipsa bättre.
  3. Från ledkorsningen ner till Gjendebu tog det dryga fyra timmar - kanske uppåt fem.

Nu till dina frågor:
  1. Från Fondsbu till Olavsbu tog det mig ca 5 timmar "netto", dvs raster och stickspår ej medräknat. Min ryggsäck väger i o f s aldrig mer än 10 kg, men ni är säkert både yngre och mer vältränade :)
  2. Från Olavsbu till ledkorsningen tog det vad jag minns knappa tre timmar. Kyrkja upp och ner vågar jag inte ha någon åsikt om eftersom jag startade från Leirvassbu och det dessutom rådde allt annat än normalt väder (det tog i praktiken hela dan). Kanske någon annan kan tipsa bättre.
  3. Från ledkorsningen ner till Gjendebu tog det dryga fyra timmar - kanske uppåt fem.

Tack så mycket! Nu har men en liten uppfattning iaf :)

Tack så mycket! Nu har men en liten uppfattning iaf :)
Du kan få betydligt mer detaljerad uppfattning om du följer länken till ut.no.etta hade du egentligen kunnat få reda på om du följt länken till ut.no/kart.
Där finns inte bara en detaljerad karta (med avståndsuppgifter, nivåkurvor etc), utan också en hel drös bra ledbeskrivningar m m.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips