Tips på fyradagarstur?

Hej!

Jag undrar om någon har bra förslag på en fyradagarstur (eller max fem dagar) - inte alltförlångt ifrån Umeå?

Förra året tog jag en tredagars upp på Boarektjåhkkå och tillbaks till kvikkjokk vid den här tiden. Nu funderar jag på om det finns någon liknande "snabb avstickare" från kommunaltrafik någon annanstans i Sarek med en topptur på så begränsad tid. - Eller om det finns något bra i kebnekaise eller så?

Hva med Artfjellet?

Med utgangspunkt i Umeå, må jo buss langs Blåveien til Umbukta og vandring i dette området være ganske nært og lett å administrere. Jeg vet jo ikke om du tenker en hytte-tur eller en telt-tur, men begge deler er jo mulig i dette området. Alle de norske hyttene har DNT-nøkkel, så det er lett å komme inn.

På denne tiden er det jo en del jegere i fjellene, men bare ta på deg en rød lue så syns du. Det kan kanskje være en del sne i fjellene, men ikke mer enn at det skulle gå greit å gå er jeg sikker på.

Området rundt Umbukta har jo også fine turområder i retning Vindelfjellene og Ammernäs, men den retningen har jeg selv aldri gått.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för tipset! Området ser fint ut - jag visste inte att det fanns :)
Vet du hur det är med Oksskolten, man måste tydligen gå på glaciär en lite bit för att komma upp. Jag läste någonstans att man inte behöver säkerhetsutrustning för den turen?

2027 III Storakersvatnet, är det bästa kartan över området? Verkar finnas flera alternatv.

Angående kart. Jeg er dessverre på jobb akkurat nå, så jeg får ikke sjekket de kartene jeg har hjemme. Men det finnes et greit kart som Rana har laget http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=6340&sokestreng=rana+%F8st Hvis du trykker på <baksiden> så ser du dekningsområdet. Kombinert med kart i fra den vanlige 50000 serien har du utmerket turkart.

I tillegg finnes det et kart som Hemnes kommune har laget som dekker dette området. Det er i 85000 skala, så det har ikke riktig så bra detaljrikdom. Problemet er at jeg ikke finner det til salgs på nettet.

Nu blev det svårt, 2 jättefina turer ju :)
Har blivit förkyld, hoppas att det går över - nästa vecka är sista chansen jag har möjlighet :/

som gäller nu? Har ju kommit mycket snö från Åreskutan och norrut.

Thure

Jag tycker sommarutrustning funkar rätt bra vid den här årstiden, så länge det inte är mer än ~70cm lössnö, behövs bara en extra sovsäck och lite varmare handskar. Funkar inte med förkylning dock, då blir det badings :/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips