Tips på fjällvandring

Hej!

Jag är ny här på sidan och relativt ny till fjällvandring. Gjorde min första riktiga tur förra året mellan Abisko - Nikkaluokta. Vandringen var helt fantastiskt och precis vad jag önskar av en tur.

Jag sitter nu och planerar nästa äventyr som kommer genomföras solo under v. 30.

Jag vill ha en fysisk utmaning, turen får inte vara för enkel.
Det ska vara dramatiska och vackra vyer.
Ca 7 dygn
Gillar inte när det är riktigt mycket folk, Vill känna att jag är i vildmarken. (Abisko - nikk tyckte jag var precis lagom i augusti.)

Jag har spanat på sylarna runt, padjelantaleden, och att fortsätta Kungsleden söderut. Det lutar mest åt sylarna runt, dock är jag fundersam kring mängden folk och ”känslan av vildmark” jag nämnde tidigare.

Jag behöver nu er för tips, råd och synpunkter. Allt är välkommet! :)
 
Hej!
Jag rekommenderar starkt Padjelantaleden, med lite avvikelser. Du skulle kunna börja i Kvikkjokk och gå upp mot Prinskullen och Vallevarre för att ansluta till leden nånstans söder om Tarraluoppalstugorna. Då kommer du raskt upp på fjället och slipper ett par dagar i förvisso vacker skog. Sen kan du följa den lagom folktomma leden norrut, och uppleva de fantastiska sjöarna. Padjelanta är oerhört vackert, tycker jag.
 
Jag får intrycket att du helst vill gå på led men ändå inte se så mycket folk. Som många här på Utsidan sagt tidigare räcker det med att lämna leden så är man oftast ensam. Och det är inte så märkvärdigt att gå fritt i terrängen om du kan läsa karta och hantera en kompass. Orientering på fjället är ofta lättare än nere i skogen genom att man har så god överblick.

Instämmer med xyz007 att Padjelanta är fint. Dock tycker jag att 7 dagar är lite ont om tid, synd att behöva stressa sig fram. 9-10 dagar behövs enligt min mening. Sylarna runt är ok, men där är du inte ensam .........

En rundtur från Ammarnäs är ett bra alterntiv. Kolla den här tråden https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=90977

Ett slitstarkt tips är annars att gå Abisko-Nikkaluokta via Mårma. Den sträckan har beskrivits här flera gånger. Man går Ballinvagge-Siellavagge-Alisbron-Mårma-Vistas-Cievrralahku-Nikka. Dramatisk natur och många höjdmetrar och du är tämligen ensam. 7 dagar är gott om tid.

Lycka till önskar Pelle
 
Finns många möjligheter att göra en fin tur Ö om Kungsleden, från Abisko till Nikka. Kanske börja genom Lapporten?

Eller från Alesjaure till Unna Vistasvagge - Vistasstugan - Nallo - Sälka - Kuopervagge / Jaure - Tarfalajaure & Tarfalastugan - Keb. Det är en häftig tur, men börjar ju längs Kungsleden.
 
Stort tack för era tips och synpunkter. Det låter intressant att vandra en annan väg mellan abisko och nikk. Ska fundera vidare på detta.

Det jag också har börjat titta på är att välja en tur genom Sarek. Det behöver ju vara en tur som är hyfsat anpassad till nybörjare (även om jag vet att Sarek kräver viss erfarenhet) Ni förstår säkert vad jag menar.

Jag tycker det är väldigt svårt att försöka planera en tur genom Sarek utifrån kartor på nätet. Jag hittade en gammal tråd om att vandra:

Kvikkjokk - Pårek - Njåtsosvagge - Alkavare kapell -
Alkavagge - Skarja - Rapadalen - Aktse - Kvikkjokk

Vad tror ni om detta i tid och för någons första gång i Sarek?

När jag studerar detta på karta har jag svårt att förstå exakt vart etapperna går.

Synpunkter på detta?

/Erik
 
Sarek är en god idé, men den tur du skissar på kräver 10-12 dagar enligt min bedömning. Den innefattar också en del svåra passager. Dina 7 dagar räcker däremot fint till en tur mellan Ritsem och Suorva via Skarja. Alternativt mellan Ritsem och Saltoluokta.
 
En sådan Sarektur har en risk för många flera svåra vad. Det är inte ett problem på mitt förslag ovan, som är lika häftigt när det gäller naturen

---- Testa att vandra Sälka - Kuopervagge till Tarfala, en liten utmaning.
 
Sarek är en god idé, men den tur du skissar på kräver 10-12 dagar enligt min bedömning. Den innefattar också en del svåra passager. Dina 7 dagar räcker däremot fint till en tur mellan Ritsem och Suorva via Skarja. Alternativt mellan Ritsem och Saltoluokta.

Det här lät mycket intressant! Skulle du vilja beskriva lite mer om hur jag kan lägga etapperna och lite mer specifikt vart lederna går? Tips på vägen mm.
 
7 dagar och folktomt hela tiden blir en utmaning.

Förslag.
Ta helikopter till Staloluokta. Gå sedan padjelantaleden till Tarraluoppalstugorna. Det tar 1,5 till 2 dagar.
Den sträckan är lätt och någorlunda folktom. Lär inte vara lika trafikerat som kungsleden.

Sen viker du av nordost och går in i övre njoatsovagge. När du gått övre njoatsovagge viker du av söderut och korsar Låptåvagge och tjuoldavagge. Vik sedan österut och ta vallevagge till prinskullen. Sen ner till kvikkjokk.
Den halvan är folktom och mer krävande eftersom du korsar dalgångarna. Innehåller dramatiska vyer och varierande terräng.

Skulle tippa på att 7 dagar är lagom där, men du bör såklart ha någon dag i reserv.
Njoatsosjåhkå är nog det knepigaste vadet, men det ska nog vara ordenligt med vatten innan det blir svårt att ta sig över.

Fysisk utmaning kan du få när som helst. Planera bara in någon topptur =)
 
Det här lät mycket intressant! Skulle du vilja beskriva lite mer om hur jag kan lägga etapperna och lite mer specifikt vart lederna går? Tips på vägen mm.

Gärna! Först ska sägas att du går under högsäsong, och dessutom en av de vanligaste rutterna. Det betyder att du inte är ensam. En fördel från säkerhetssynpunkt men en nackdel om man vill vara ensam. För att ange en storleksordning på "trängseln" gissar jag att du kommer att se ungefär tio personer om dan. De flesta på lite håll. Man väljer oftast själv om man vill stanna och prata eller bara morsa på avstånd.

Starta i Ritsem så har du resan över sjön avklarad (båt eller helikopter). Du landar då vid Änonjalme och går sen Padjelantaleden över bron över Vuojatädno. Gå uppför backen och ytterligare någon km så har du en finfin första tältplats intill stigen med både vatten och utsikt. Dag 2 går du till Treparksmötet, alltså över första bron, och svänger sen uppför en brant ås mot Kisuriskåtan. Lämpliga tältplatser finns lite överallt. Dag 3 fortsätter du längs spontana stigar in i Ruohtesvagge och vadar Smajlajokken, som rinner på grusbäddar och är uppdelad i flera armar. Skulle det vara för mycket vatten så tältar du före vadet och går över på morgonen, då vattenmängden brukar minska.

Dag 4 passerar du Skarja, går över pålyftsbron och vidare mot Tjåggnårisjokken, turens förmodligen största vad. Tidigt på säsongen finns här en snöbrygga ovanför stigen. Granska den i så fall noga och känn dig för med staven. Utan snöbrygga, eller vid osäkerhet, går du ner till svämkonen nära utloppet och går över där. Även här kan det vara lämpligt att tälta före vadet och gå över på morgonen.

Dag 5 fortsätter du på västra sidan av sjön Bierikjavrre och följer sen dess utlopp till Vuojnesskajdde, där det finns fina tältplatser. Man kan också gå en stig i passet mellan Vuojnesvarasj och Vuojnesskajdde. Dag 6 går du över Gukkesbron, förbi Nienndo och tar lite höjd på Njavveboullda så att du kan vada Njavvejågåsj kring 900 m, eller vid behov högre upp. Dag 7 släntrar du ner mot renhagen och bilvägen vid Suorva. Finns en del skrivet om detta här på Utsidan om du söker.

Du följer bilvägen till en olåst dörr till vänster om bilgrinden och hittar sen busshållplatsen direkt vid stora vägen.

Lycka till med din fjälltur önskar Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.