Tips på fjällvandring med övernattning i stuga

Hej!

Efter att inte ha gjort några längre vandringar på ett par år så behöver jag tips på turer att vandra i sommar. Då jag blivit lite bekvämare av mig så tänkte jag vandra med lite lättare packning och hoppa över att ta med mig tältet. Därför behöver jag en led med övernattningsstugor på lagom avstånd. Jag älskar kalfjället så det får gärna vara massvis med sådant. Räkna med ca en veckas vandring.

Så ge mig era bästa tips, det måste finnas i överflöd här ;)
 
Vålådalen eller Storulvån är väl två bra start alternativ. Där finns ju flera stugor och fjällstationer inom en dagstur.

Här finns en bra karta med avstånd.

StoValaLjung_474.jpg
 
Norra Padjelantaleden

Norra Padjelantaleden är en mycket trevlig och vacker tur med fjällstugor på dagsavstånd.
Start i Ritsem med båttur över Akkajaure till Vaisaluokta därefter vandring mot Kutjaurestugan
och vidare mot Staloluokta, efter vilodag där flyg tillbaka till Ritsem eller Kvikkjokk (950:)
Själv vandrade jag tillbaka, fast gick då nedre östra leden mot Änonjalme, sista etappen helt i björkskog, blev anfallen och förföljd av extremt aggresiva knott !
 
Padjelantaleden

Jag vill slå ett slag för hela Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem. Går du med lätt packning bör du klara hela etappen på en vecka eller dryg vecka. Skall du bo i stuga är trängseln inte alls lika stor på Padjelantaleden som på Kungsleden. Själv tycker jag även sträckan genom Tarradalen där du föjer älven från Kvikkjokk upp mot kalfjället (som du kommer upp på kring nationalparksgränsen - mellan Såmmarlappa och Tarralouppal) är vacker.
 
Egentligen finns det inte så många sträckor att välja mellan om man vill ha stugor och kalfjäll. Lite förenklat finns Kungsleden och Padjelantaleden i norr och Jämtlandsfjällen i söder. Men visst, det räcker en bra bit.

Själv vill jag slå ett slag för sträckan mellan Hemavan och Ammarnäs. En vacker och varierande tur som tar knappt en vecka. Stugorna är moderna och väl tilltagna så det är knappast någon trängsel. Visst får man gå någon dag i skogen också, men det gäller de flesta sträckor och bidrar till omväxlingen.

Jag håller med smux om Padjelantaledens kvaliteer, men tycker man ska ha tio dar på sig för att inte behöva jäkta. Med tält kan man ju välja dagsetapper friare.

Lycka till önskar Pelle
 
Egentligen finns det inte så många sträckor att välja mellan om man vill ha stugor och kalfjäll.
Hvafornoe?:cool:

Ettersom snuffle ikke begrenset sitt spørsmål til bare å skulle gjelde Sverige, så finnes det jo nesten så mye som helst muligheter med snaufjell og hytter. Det er bare å bruke kartet til Inatur så finner du både hyttene og hvor det er snaufjell. For de betjente og de selvbetjente hyttene i sydlige Norge er ikke prisen så forskjellig fra det STF tar på hyttene, men kommer du her nord hvor jeg bor er prisen per døgn det halve. Men da må du altså ha med deg din egen mat og drikke.

Jeg kan jo foreslå å starte langs E12 på Umbukta og gå nordover til Saltfjellet via hyttene lags svenskegrensen. En tur inne på Saltfjellet kan fint bli en ukes tid uten å gå mye ned i skog. Og en rundtur rundt Sultjelmabreen er jo fin med utsikt til en bra sto bre og fine fjell. Da får du også overnatte litt på hytter i Norge og også i Sverige og kan selv avgjøre hva du synes om forskjellen.
 
Neida Pelle det er helt naturlig at du tenker Sverige. det er jo et svnsk forum og det kan godt være at snuffle hadde i tankene noe i hjemlandet. I så fall hadde du jo helt rett.

Godt nyttår forresten, både til deg og dere andre fjellfolk der ute.
Otto.
 
Hej,
Jag har ett förslag på en annan tur med start i Katterat:
dag 1, Katterat - Hunddalshytta
dag 2, Hunddalshytta - Cunnevarihytta (felstavat men jag har inte kartorna med mig)
dag 3, Cunnevarihytta - Unna Allakashytta (kort sträcka på ca. 8km)
dag 4, Unna Allakashytta - Abiskojaure
dag 5, Abiskojaure - Abisko

Det är inte så mycket folk som går där, bara sista etappen till Abisko då den är på Kungsleden.
Själv har jag inte gått från Cunnevarihytta (norska sidan) till Unna Allakas o.s.v., jag fortsatte på norska sidan Nordkalottleden som också kan vara ett alternativ.

dag 3, Cunnevarihytta - Cainavaggihytta
dag 4, Cainavaggihytta - Gautelis
dag 5, Gautelis - Hukejaure
dag 6, Hukejaure - Sitas - Ritsem (det sista är en transport sträcka)

Betydligt mindre folk som går denna sträcka och hytterna i lågom avstand. Jag själv kom aldrig till Gautelis då jag fortsatte på norska sidan men då blir det längre etapper.
Mvh.
Veni
 
Gillar ditt förslag Veronika, men varför inte gå Hunddalen till Unna Allakas på en dag? Det bör ju gå utan alltför stora problem i och med att man då aaldrig går fram till Cunijavri så blir ju mersträckan inte 8 km, möjligen 5?

och då kan man sen gå Unna Allakas til Alesjaure och därifråmn till Abiskojaure.
 
Gillar ditt förslag Veronika, men varför inte gå Hunddalen till Unna Allakas på en dag? Det bör ju gå utan alltför stora problem i och med att man då aaldrig går fram till Cunijavri så blir ju mersträckan inte 8 km, möjligen 5?

och då kan man sen gå Unna Allakas til Alesjaure och därifråmn till Abiskojaure.

Ja, du har rätt man kan avvika till Svenska grensen och vidare till Unna Allakas innan den där hemska hängbron. Vad jag minns så visade skylten vid bron 3km till grensen och så är det ett antal km till till Unna Allakas. Det är nog en lågom dagsetapp, kanske något långt ändå, skulle gissa 24km. Det kändes inte så långt från bron till Cunijavrihytta och från Hunddalshytta (via Ollivagge) till Cunijavrihytta är det 19km.
Sedan har man ju också möjlighet att gå via Lossistua till Unna Allakas. Det beror på hur många dagar man vill gå.
dag 1, Hunddalshytta - Lossistua
dag 2, Lossistua - Cunijavrihytta
dag 3, Cunijavrihytta - Unna Allakas osv.
Mvh. Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.