tips på fjällvandring

Hej

Jag och min sambo har som mål att fjällvandra till nästa sommar.
Tanken är en tur på 1 vecka med tält.

så tänkte be om tips på vandringsleder mm.

Jag har vandrat en del innan men sambon är helt ny på detta.

En utmärkt idé! Då har ni gott om tid att planera, vilket är halva nöjet.

Att gå med eget tält längs vandringsleder är ett bra upplägg. Då har man friheten att välja tid och plats för övernattning, men vid dåligt väder kan man ta in i en stuga och torka upp. Och kanske proviantera lite extra.

Som du säkert vet finns ledsystemen i Sverige i huvudsak i två områden, Härjedalen-Jämtland och Lappland mellan Hemavan och Abisko-Riksgränsen (främst Kungsleden). I Norge tillkommer mängder med alternativ.

Vandringssäsongen varar mellan midsommar och mitten av september. Jag tycker man om möjligt ska välja tidig eller sen vandring. Under högsäsong (ca 15 juli - 1 september) är vissa delar av ledsystemet ganska hårt utnyttjade, vilket i och för sig betyder mindre om man tältar än om man ska dela plats med andra i stugorna.

Jag tycker ni ska läsa på här på Utsidan och bläddra i böcker. Fjällkartan är ett fint hjälpmedel, kolla kso2.lantmateriet.se. Välj Fjällkartan, sök en känd ort och zooma in till lämplig skala. Sen går timmarna fort...........

Återkom gärna här på Utsidan när ni ser konturerna bättre!

Hälsn Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
kollat runt lite o vi har väl kommit ner till två leder.
Padjelantaleden och Jämtlandstriangeln.

Frågan är vilken som kommer bli bäst.

Det beror på hur mycket "utemänniska" hon är. Om målet är vildmark skulle jag definitivt säga Padjelanta, men om det handlar om en introduktion och att syftet är att hon ska tycka att fjällvandring är roligt skulle jag nog välja att avsluta det hela med en middag på Blåhammaren istället...

sambon vill ju gärna komma tillbaka till utgångspunkten igen. så för hennes del lutar de åt jämtlandstriangeln.

utemänniska är hon precis lika mkt som mig så de är inget problem.

Paddjelanta

Ritsem-Vaisaluokta-Kutjaure sameviste (bo i stuga o bada bastu eller tälta vid trädgränsen), stf Kutjaure, Kisuris, fina tältplatser vid treparksmötet- stf Ahkka, har också en fin bastu, sen till Ritsem. En mycket fin tur som jag rekommenderar varmt. Mycket lättvandrad, tar ca fem dagar, möjlighet att bo i stuga om vädret är uselt. Middag/ bastu, om så önskas, vid Saltoluokta avslutar turen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips