Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något?

Hej!

Ska göra min första vandring nu snart och har tänkt mig en vecka ungefär. Eftersom jag ska vandra ensam så gör det inget om jag träffar på en del folk. Kommer att bo i tält.
Skulle gärna kombinera min vandring med lite fiske när andan faller på (främst med drag) och tar gärna emot tips om var man kan göra det.
Har funderat på Vindelfjällen (Hemavan-Ammarnäs) - kan det vara något? Nödvändigt är att det går att ta sig dit med buss eller dylikt (alltså att bil inte krävs). Är öppen för alla förslag. Har hört att Kungsleden är populär och det kan ju vara bra om man inte vill vara helt ensam.

Tar tacksamt emot svar.

/Johanna
 
Ammarnäs-Hemavan är verkligen ett mycket gott val. Lagom långa etapper mellan stugorna om du vill tälta i närheten av dem. Då kan du gå in och prata med folk om det känns så. Tyvärr har jag inte någon info om fiske längs den sträckan. Någon annan kanske kan tipsa dig om det. Vatten kommer du att se, passera och gå över. Jag har gått sträckan flera gånger och är nog lite avundsjuk. Lycka till vilken tur du än väljer!
 
På sträckan Servestugorna - Tärnasjöstugan finns goda fiskmöjligheter och om du inte får någon fisk finns det att köpa vid Tärnasjöstugan om du känner för det.
 
Det verkar vara ett mycket trevligt område, har själv tänkt att en lämplig enveckas skulle vara en "round trip" kring massivet, alltså ammarnäs-vitnjul-dalavardo-odenkåtan-åike-nulpe. Med fördel ganska djupt in i hösten så man får lite färger och myggen lagt sig.

Har hört att man kan hyra nycklar från typ kommunen för en liten summa för att få tillgång till sovutrymmena i stugorna.

LRC här på forumet har dock gjort en redogörelse som är så bra att det nästan känns onödigt att göra resan överhuvudtaget. Det är trots allt bekvämare att knapra ostbågar framför skärmen.

http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/day.php?tour=vf&day=0
 
Norra delen av Padjelantaleden är superfin och perfekt nybörjartur. Dessutom bra fiske stora delar av turen. Du tar dig till Ritsem med tåg och buss som kan bokas av SJ på samma biljett. Sen helikopter tillbaka till Ritsem från Staloluokta.
Jag gick turen på sex dagar i mycket lugnt tempo för att kunna fiska när jag ville.
 
Tack för era snabba svar!

Har tittat efter lite på kartan ifrån länsstyrelsens som visar upplåtna fiskevatten och ser att det finns möjlighet till fiske med statens allmänna fiskekort på delar av sträckan (Hemavan-Ammarnäs), den längsta biten utgörs av Tärnasjön men finns även några tjärnar efter Tärnasjöstugorna och så Stor-Tjulträsket.
Någon som vet om det är bra vatten för kastfiske?
Funderar även på om det kan finnas några privata upplåtna vatten längs denna sträcka, hojta till om ni vet något.

Vad gäller Padjelantaleden så känns en helikopterresa lite för mycket för min resebudjet, annars verkar det vara ett fint alternativ då leden ser ut att gå med vatten nästan hela tiden. En annan möjlighet skulle ju vara att gå ända till Kvikkjokk, men det blir kanske lite mastigt som en förstavandring (tror det skulle vara 16 mil...)

Ska också kolla in den länken du skrev "tobiasdr" och hur det ser ut med fiskemöjligheter på denna.

Vad tror ni, är det tätt med vandrare på Kungsleden (Hemavan-Ammarnäs) så att man stöter på andra titt som tätt?
En fördel på min ensamvandring är även om fiskevattnet inte är alltför långt ifrån leden så att man inte riskerar att gå vilse :)

/Johanna
 
Ammarnäs - Hemavan Yeeeess!

Jag kan aldrig låta bli att föreslå vandring på Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan. Det är enligt mig ett perfekt ställe att göra en vandringsdebut på. Kan rekommendera den för erfarna vandrare också!
Knappt 8 mil långt, 5 stugor på sträckan, Goda förbindelser till såväl Ammarnäs som Hemavan. Sist men inte minst så är det en mycket vacker sträcka att vandra.

Fiskedelen kan jag tyvärr inte uttala mig om, men jag vet att det finns en fiskecamp i nedre delarna av Tärnasjön.
www.fjellfiske.se/FCamp_Folder_0901.pdf
www.info-resurs.se/fotogalleri/Tarnasjon/index.htm
www.sportfiskeforum.se/blog/8668

Sök mer på Tärnasjön och fiske så hittar du mer att läsa!

Mvh
Lars Östlin
 
Jag har bara gått sträckan en gång och valde då att gå från Ammarnäs, dels för att jag ville komma till N Sytertoppen och Syterskalet i slutet av vandringen, dels för att det går fler bussar från Hemavan.
 
Har hört att man kan hyra nycklar från typ kommunen för en liten summa för att få tillgång till sovutrymmena i stugorna.

Gick sträckningen Hemavan-Rävfallet-Vittnjul-Dalavardo-Skidbäcken-Tärnasjöstugorna och sen Kungsleden ner till Hemavan för ett par veckor sen. För att övernatta vid Rävfallet så ska man boka och betala på Värdshuset i Ammarnäs. De övriga stugorna innan man når Tärnasjöstugorna ägs av Länsstyrelsen och man kan övernatta om det finns plats. Personal från Lst och renskötare har företräde så man kan inte räkna med att kunna övernatta där. Vittnjul och Skidbäcken är små stugor men i Dalavardo finns 14 bäddar så där torde det inte vara några problem. Betalar gör man med inbetalningskort när man kommit hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.