Tips på fjällfiske

Hej! Min son (11år) har blivit väldigt intresserad av fiske och vi har pratat lite om att åka iväg en helg och hyra en stuga och fiska. Problemet är att jag inte är någon fiskare så jag har väldigt dålig koll på var man ska åka.

Är det någon som har ett tips på var man som nybörjare kan åka?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Beroende på hur långt ni vill gå, men Hävlingen en bit från Grövelsjön är populär. Stugor via Länsstyrelsen.
Dock ca 10 km att gå från Grövelssjöns fjällstation.

//Per

Jag skulle föreslå att du letar efter en fiskecamp med gott rykte i ett område som intresserar er.

Där kan du få tips på var (och hur) du ska fiska. Eventuellt även hyra en guide. Har du ingen egen erfarenhet blir det ofta roligare på det sättet. Att hyra en stuga på en fiskecamp behöver inte vara dyrare än att hyra den någon annanstans.

Att åka och fiska utan att få fisk är bland det tråkigaste jag vet... :)

Jag skulle föreslå att du letar efter en fiskecamp med gott rykte i ett område som intresserar er.

Där kan du få tips på var (och hur) du ska fiska. Eventuellt även hyra en guide. Har du ingen egen erfarenhet blir det ofta roligare på det sättet. Att hyra en stuga på en fiskecamp behöver inte vara dyrare än att hyra den någon annanstans.

Att åka och fiska utan att få fisk är bland det tråkigaste jag vet... :)
Tack för svar Hade inte tänkt på guide men det är nog ingen dum idé.
Som sagt, vi har aldrig varit på fiskeresa och det skulle vara så tråkigt att åka långt utan att få en enda fisk.

Jag ska kolla in Hävlingen. Avståndet kändes helt ok. Tack för tipset!
Kan du tänka dig bo i tält så ligger Fosksjöarna halvvägs på samma led som går till Hävlingarna.
Öring och Röding, inte alltför svårt att lura upp en liten Öring eller två i ån mellan sjöarna om dom inte är på hugget i sjön.

Fast vill man ha mycket fisk är sannolikt Hävlingarna att föredra, framförallt då man kan hyra båt och köra med Långdrag.

Fjällen sträcker sig längs nästan hela västra Sverige, skanderna. Vilket område är det ni siktar mot?
Jag har precis börjat reka på var man skulle kunna åka så jag är helt novis. Så har inget speciellt område som vi siktar mot utan bara få några uppslag så att man kan börja läsa på lite och bilda sig en uppfattning om lite olika "favoriter" folk har :)

Jag har precis börjat reka på var man skulle kunna åka så jag är helt novis. Så har inget speciellt område som vi siktar mot utan bara få några uppslag så att man kan börja läsa på lite och bilda sig en uppfattning om lite olika "favoriter" folk har :)
Vill du bo på fjället eller stuga på fiskecamp ?

Storsjö Fiskecamp lite öster om Ljungdalen är en riktig höjdare, men kräver nästan bil till fiskeplatserna om man inte bara ska fiska från båt i Storsjön.

Bra fiske i området, bra priser, bra mat och bra personal.

Vill du bo på fjället eller stuga på fiskecamp ?

Storsjö Fiskecamp lite öster om Ljungdalen är en riktig höjdare, men kräver nästan bil till fiskeplatserna om man inte bara ska fiska från båt i Storsjön.

Bra fiske i området, bra priser, bra mat och bra personal.
Jag tror att eftersom det är första resan så blir det nog bäst med stuga. Inga problem med lite biltur. Tack för tips, lägger in det i listan på det jag ska kolla upp under helgen :)

En "enkel" resa är att boka stuga kring Arjeplog och sen fiska i vattnen däromkring. Inte fjället men relativt nära och lätt att fiska

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips