tips på färdväg för veckotur?

tips på färdväg för veckotur,, medpaddlare

jag hade tänkt paddla en veckotur med en polare på sommarlovet men vet ej var något bra tips från nån som har paddlat mer än mig vore schysst

om någon känner för att paddla med så e det helt okej så kan vi kanske komma på nån bra färdväg tillsammans
[Ändrat av thunderbird 2007-06-13 kl 13:13]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En vecka är ganska lång tid - man hinner långt. Om jag bara ska välja ett enda område att paddla i, då blir det Fjällbacka skärgård (med start i Grebbestad). Men en vecka känns som lite väl lång tid för det området. Om jag hade en hel vecka till förfogande skulle jag nog återvända till Åland. Sandösund camping är en bra startpunkt och de alternativa färdvägarna är många! Köp en karta och börja planera!

HåkanF

PS Som du märker äär jag havsentusiast. SAkulle du fastna för Fjällbacka så kan jag skicka karta över såväl sevärdheter som goa tältplatser. DS

Lappland förståss...

Hej!
Du frågar efter en bra veckotur. När jag far på veckoturer brukar jag välja något av följande turer:

Karats/Peuraure:
Vildmark och åter vildmark. Här kan man glida fram på hyffsade sjöar med obruten skog. Inga bilvägar eller vandringsleder. Runtomkring reser sig små låga fjäll som lämpar sig fint för kortare dagsvandringar. Detta område är super för de som vill tillbringa en period på luffen och leva vildmarksliv a la Harry MacFee!!!
Startpunkt Karats/Vuojat

Lilla Luleälven:
Eller som vi säger: Längst Lines väg till Kvikkjokk! Detta är uteslutande sjöpaddling. Från sjön Purkijaure (som vi rekommenderar) har man 3 portager. Man kan använda kanotvagn på alla ställena. Södra sidan av sjöarna är vildmark. På norra sidan kan man alltid evakuera till bilvägen. Glöm inte att besöka Kvikkjokksdelta!!! ca 120km.
Startpunkt Purkijaure och slut vid Kvikkjokksbåtlänning.

Stora Luleälven:
Nu pratar vi stora sjöar... Starta i Kvikkjokk och paddla hela Stora Lulevattnet till Jaurekaska. På S land finns en gammal järnväg med vagnar där man kan dra kanoterna förbi forsarna upp till sjön Langas. Ni kan hyra stuga hos familjen Öberg i Björkudden. Avsluta sedan turen i Björkudden, Saltoluokta eller vid Stora Sjöfallet. Maten och bastun i Salto rekommenderas!!!
Vist är man hågad fortsätter man med fördel vidare upp till sjön Akka och västerut över sjön Sitasjaure osv... Men då snackar vi inte längre en lugn veckotur...
Start Porjus och avslut vid Sjöfallet.

Nu är det dessutom så förträfligt att jag och min sambo (Jokkmokkguiderna) hyrut kanoter och havskajaker. Vi ordnar också ofta transporter ut och hem åt våra kunder.
Hör av dig om du behöver hjälp!
http://www.jokkmokkguiderna.com
info@jokkmokkguiderna.com

Lycka till och hoppas att du får en fin tur.
Jo föresten... Vi har inga fästingar här i norr...
/ Matti

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips