Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på ett bra liggunderlag
- Trådstartare palacona
- Start datum
Jag har i och för sig inte prövat mer än ett uppblåsbart liggunderlag (Exped Synmat 7LW), men jag är nöjd med det.
Det är rejält, kompakt när det är hoprullat, varmt, och skönt. Jag har sovit på det i -20 grader. Visserligen hade jag även ett renskinn under, men det kändes inte ett dugg kallt om ryggen.
Dock får man nästan räkna med att det blir krångligare att hitta en bra kudde. Eftersom det är så tjockt vill kudden ramla ned vid huvudändan, och då vaknar man med stel nacke =)
Det är rejält, kompakt när det är hoprullat, varmt, och skönt. Jag har sovit på det i -20 grader. Visserligen hade jag även ett renskinn under, men det kändes inte ett dugg kallt om ryggen.
Dock får man nästan räkna med att det blir krångligare att hitta en bra kudde. Eftersom det är så tjockt vill kudden ramla ned vid huvudändan, och då vaknar man med stel nacke =)
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mitt nyare Downmat 7 har öglor på liggunderlaget och om man vänder packpåsen in och ut så sitter det fastsydda snörstumpar där. Bara att peta in en fleece och knyta fast. Dessutom blir liggunderlaget 183 cm + kuddens längd långt på det viset.
Här syns öglorna till höger och vänster om pilen.

Mitt nyare Downmat 7 har öglor på liggunderlaget och om man vänder packpåsen in och ut så sitter det fastsydda snörstumpar där. Bara att peta in en fleece och knyta fast. Dessutom blir liggunderlaget 183 cm + kuddens längd långt på det viset.
![]()
Jo jag känner till det, men jag tycker inte att det fungerar =( Påsen är för liten för att bli en bra kudde om man lägger den på marken, och om man lägger upp den på liggunderlaget ramlar den ner under natten.
Jag kontaktade, för nästan ett år sedan, Exped och föreslog att de skulle göra ytterligare två öglor ungefär vid pil A, så att man skulle kunna knyta fast i fyra öglor. De ville inte det, och om jag inte missminner mig skulle de även ta bort de två som finns nu också. För dyrt och en svag punkt eller något sånt var det.
Jaja - Ett I-landsproblem =)
Jag har tänkt att greja ett elastiskt band som jag kan använda för att spänna fast en kudde (packpåse med typ tröja) istället.
Jag behöver inte så mycket under skallen så för mig funkar det med den utanför.
Inte jag heller i normalfallet, men på luftmadrass behöver jag det.
Arslet trycker liksom hårdast, vilket tvingar upp överkroppen, varpå det blir helknasigt utan en rejäl kudde =D
Letar också efter ett vettigt liggunderlag som dessa men tycker de är för dyra. Finns det billigare nästan lika bra?
Behöver du inte ha isolering inuti liggunderlaget är de ju billigare.
Exped AirMat Basic M går lös på drygt 600kr. Samma liggunderlag Syn- och Downmat, men utan fyllning.
Inget för vintern, men man kan ju lägga ett vanligt cellplastliggunderlag ovanpå för ytterligare isolering.
Letar också efter ett vettigt liggunderlag som dessa men tycker de är för dyra. Finns det billigare nästan lika bra?
Det beror helt på hur du definierar bra...
Själv är jag nu för gammal för att sova på 10mm budgetalternativ i cellplast. Däremot går det bra med de lite tjockare och dyrare underlagen med slutna celler, typ Ajungilak Mammuth Extreme (399kr) eller ThermaRest Z-lite etc om man söker ett punkteringssäkert underlag.
När det kommer till uppblåsbara underlag är det min erfarenhet att gränsen mellan komfort och markkontakt går vid ca 2,5cm i tjocklek. Går man på 3,8cm (1,5") i tjocklek ligger man bekvämt
Även på uppblåsbara underlag finns många lågprisalternativ, oftast ganska tunna 2,5cm, TUNGA, skrymmande och inte allt för sällan med glatt ovansida vilket gör att man glider av underlaget och ligger på marken bredvid inom några minuter
, varför jag vill avråda från dem.
Jag är själv ganska lång, 193cm, och är mån om höjden i innertältet varför jag undvikit de tjockare liggunderlagen från ex Exped. Dessutom vintertältar jag inte, varför jag inte eftersöker dessa egenskaper på underlaget. Tittar man på skillnad i isoleringsförmåga så har ex ThermaRest Prolite Plus R=3,8 medan Exped SynMat 7 har R=4,9. En viss skillnad, men inte dramatisk, som lätt kan kompenseras med ett tunt och billigt cellplastunderlag under ThermaRest underlaget de vinterdagar man verkligen behöver det.
Tips: Såg att Addnature har kampanj för ThermaRest Prolite Plus Regular just nu:
http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=THERMPROLITEPLUSREG
När det kommer till uppblåsbara underlag är det min erfarenhet att gränsen mellan komfort och markkontakt går vid ca 2,5cm i tjocklek. Går man på 3,8cm (1,5") i tjocklek ligger man bekvämt
Även på uppblåsbara underlag finns många lågprisalternativ, oftast ganska tunna 2,5cm, TUNGA, skrymmande och inte allt för sällan med glatt ovansida vilket gör att man glider av underlaget och ligger på marken bredvid inom några minuter
Jag är själv ganska lång, 193cm, och är mån om höjden i innertältet varför jag undvikit de tjockare liggunderlagen från ex Exped. Dessutom vintertältar jag inte, varför jag inte eftersöker dessa egenskaper på underlaget. Tittar man på skillnad i isoleringsförmåga så har ex ThermaRest Prolite Plus R=3,8 medan Exped SynMat 7 har R=4,9. En viss skillnad, men inte dramatisk, som lätt kan kompenseras med ett tunt och billigt cellplastunderlag under ThermaRest underlaget de vinterdagar man verkligen behöver det.
Tips: Såg att Addnature har kampanj för ThermaRest Prolite Plus Regular just nu:
http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=THERMPROLITEPLUSREG
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg