Tips på bra kompakt lättviktssovsäck?

LIM

Jag har en Haglöfs LIM -5 som jag är mycket nöjd med. Den väger 600 gram och jag har sovit i den ner till -7-8 grader utan problem. Köpte den -98 då kostade den 1200, om jag minns rätt. Vet inte vad den går på idag. Jag har även en LIM 12:a som används året runt. Jag använder den på vintern och min fru, som är mycket frusen av sig, använder den på sommaren.

Tommy

johanniska; sa:
Jag ska köpa en kompakt lättviktssovsäck för sommarbruk och behöver lite tips. Komforttemperatur på runt 5 grader. Låg vikt och liten volym är mina prioriteringar... slipper gärna vansinninga UL tips som att sova i ryggsäcken med kläder på eller att låna skinnet från en bäver.

Dewline från ME klarar de där frostnätterna som kan komma utan problem. Volymen är mycket liten, ryms utan vidare i ytterfickan på min rygga med plats över.

Western Mountaineering (getout.se) är också ett hett tips, deras säckar är i en klass helt för sig, klart bättre än t ex ME. Tyvärr är de dyrare också...finns flera modeller som är lätta(re) än Dewline.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Highlite

Jag valde Highlite från WesternMountaineering. Än så länge har den bara varit med i cirka 10 nätter men jag är mycket nöjd; liten, lätt och skön att ligga i.
Lite data från http://www.getout.se ;Vikt: 485g, Mått: Loft: 9 cm, Längd: Ligglängd 200cm, Komforttemperatur: +2

mvh erik

Re: Highlite

eriksjos; sa:
Jag valde Highlite från WesternMountaineering. Än så länge har den bara varit med i cirka 10 nätter men jag är mycket nöjd; liten, lätt och skön att ligga i.
Lite data från http://www.getout.se ;Vikt: 485g, Mått: Loft: 9 cm, Längd: Ligglängd 200cm, Komforttemperatur: +2

mvh erik

Jag kollar på bilderna nu och funderar på hur facken är sydda. På bilderna ser det ut som genomgående sömmar, stämmer det?

pal2; sa:
johanniska; sa:
Jag ska köpa en kompakt lättviktssovsäck för sommarbruk och behöver lite tips. Komforttemperatur på runt 5 grader. Låg vikt och liten volym är mina prioriteringar... slipper gärna vansinninga UL tips som att sova i ryggsäcken med kläder på eller att låna skinnet från en bäver.

Jag går i samma tankar och är inne på MEs nya Helium 250. 600 gram, komfort herr +3 grader, dun, 1595:-.

Sen finns ju deras syntetsäckar Firewalker och Sleepwalker i UL varianter för under tusenlappen, +5 grader, 880/850 gram.

Peter

Ja, den ligger nog högst upp i min topp 5 just nu. Någon som har testat denna och kan ge oss en snabb utvärdering?

Highlite ser ju jättefin ut, men priset alltså... Det var detta som fick mig att köpa en ME utomlands för en dryg tusenlapp inkl frakt. Viktbesparingen från 600 till 500g är ändå bara ett hekto, inte som med vintersovsäckar där en dyr säck verkligen kan vara värd de extra slantarna.

Men har du råd så ser WM Highlite ut som top notch.

Re: Re: Highlite

johanniska; sa:
Jag kollar på bilderna nu och funderar på hur facken är sydda. På bilderna ser det ut som genomgående sömmar, stämmer det?

Ja, det verkar stämma med genomgående sömmar.

Provpackade precis HighLiten i en Exped Drybag storlek XS (3liter) och måtten blir då cirka 13x22cm (DxL) och kämpar man lite ska man väl kunna pressa ihop ett par centimeter till.

mvh erik

Re: Ajungilak?

johanniska; sa:
Någon som har erfarenhet av Ajungilaks sommarsäckar i dun?

jag har själv en compact summer sen ngr år tillbaka och är väldig nöjd....det enda är att tyget börja bli sliten eftersom jag har använt mycket och tom helt utan tält och delvis utan liggunderlägg och den har hållit mig varm enda ner till -3 grader fast de säger att det är 5 grad som gäller....fundera nu att köpa en ny och i så fall bli det en yeti - det är en liten tysk företag som har hållit på i många år och de har en som är i förpackningsstorleken typ halv så stor som min ajungilak men har samma temp.värden och den ser ut och känns ganska likt som haglöfs lim säckar... http://www.yetiworld.com/ ...

Re: Ajungilak?

johanniska; sa:
Någon som har erfarenhet av Ajungilaks sommarsäckar i dun?
Hej
Jag/vi har två Goose Bay. Alltså inte sommar varianten utan komfort ca-7c 1300 g
Jag är mycket nöjd med säckarna. Bra kvalitet och temperaturgränsen verkar stämma bra.
ht

Marmot

Marmot har otroligt sköna säckar i sin 900 fillpover serie. Jag har en på 600 gr med komf. på minus 1`c.
Tror den heter hydro

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips