Tips på bra kompakt lättviktssovsäck?

Jag ska köpa en kompakt lättviktssovsäck för sommarbruk och behöver lite tips. Komforttemperatur på runt 5 grader. Låg vikt och liten volym är mina prioriteringar... slipper gärna vansinninga UL tips som att sova i ryggsäcken med kläder på eller att låna skinnet från en bäver.

johanniska; sa:
Jag ska köpa en kompakt lättviktssovsäck för sommarbruk och behöver lite tips. Komforttemperatur på runt 5 grader. Låg vikt och liten volym är mina prioriteringar... slipper gärna vansinninga UL tips som att sova i ryggsäcken med kläder på eller att låna skinnet från en bäver.

MacPac Pinnacle [Edit] Den verkar ha försvunnit ur sortimentet,[Edit]

http://www.macpac.co.nz/
[Ändrat av öringen 2005-06-09 kl 10:22]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Säcken jag valde är från Marmot, modellen heter Never Winter Long.

Infon nedan är klippt från Addnature:
Suverän sovsäck för turer när nätterna inte väntas bli så kalla. Never Winter har fått betyget "Killer Value" av amerikanska Outside Magazine. Dunsovsäck med 600 Fill Goose Down. Mummydesign för god sovkomfort. Ficka att förvara klocka eller hörselproppar el dyl i. Öglor i botten för luftning/vädring av säcken. Fleecemudd håller blixtlås och huvans dragsko undan från ansiktet. Tvåvägsblixtlås. Pack- och förvaringspåse medföljer.
Komforttemperatur: -1 C
Vikt: 880 g.
Längd: 198 cm
Ihoppackad storlek: 18 x 30 cm
Vårt pris: 1.895,00 kr
Rek. utpris: 2.000,00 kr

ME

Mountain equipment Dewline. Komfort -5, vikt 650g. Komforttemperaturen stämmer bra. Lite dyr bara. ME har också något hekto tyngre sovposar som är billigare.

Jag är väldigt nöjd med min Mountain Equipment Skyline (600 g, +5 komf temp), som jag burit i många år. Fungerar bra i svenska fjällen, om man sover i underställ de nätter tempen sjunker mot/under nollan. Min flickvän kör en ME Marathon 300 (0 grader komf temp) som hon varit nöjd med, den är marginellt tyngre. Skyline kan handlas via Litepac (www.litepac.com) och Marathon300 kan köpas via http://www.addnature.se
Båda säckarna, liksom flertalet säckar från ME håller god kvalitet samtidigt som de ligger bra till i pris. Läs gärna våra recensioner.

Strykarräven; sa:
Jag är väldigt nöjd med min Mountain Equipment Skyline (600 g, +5 komf temp), som jag burit i många år. Fungerar bra i svenska fjällen, om man sover i underställ de nätter tempen sjunker mot/under nollan. Min flickvän kör en ME Marathon 300 (0 grader komf temp) som hon varit nöjd med, den är marginellt tyngre. Skyline kan handlas via Litepac (www.litepac.com) och Marathon300 kan köpas via http://www.addnature.se
Båda säckarna, liksom flertalet säckar från ME håller god kvalitet samtidigt som de ligger bra till i pris. Läs gärna våra recensioner.

Uppskattningsvis, vad har du för packmått på säcken i fodral?

ME Dewline

ME Dewline är visst en aning dyr, men överraskande skön att sova i. Den stämmer exakt in på din beskrivning. Man måste dock vara någorlunda rörlig eftersom den saknar dragkedja. Men jag är 50+ och räknar med att kunna använda den ännu många år.

HåkanF

johanniska; sa:

Jag går i samma tankar och är inne på MEs nya Helium 250. 600 gram, komfort herr +3 grader, dun, 1595:-.

Sen finns ju deras syntetsäckar Firewalker och Sleepwalker i UL varianter för under tusenlappen, +5 grader, 880/850 gram.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips