Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän

Hej!

Träffade ett gäng engelsmän i Spanien. De skulle resa runt i Europa ett år och bara klättra, och skulle gärna ha tips om bra klippor och leder i Sverige, och jag lovade hjälpa dem med det.

Tänkte att det vore ju jättebra att få hjälp av er medlemmar med detta :)

Vill ni berätta lite om er favoritklippa och bra leder (med vägbeskrivning o dy), jag tror att de är en salig blandning från nybörjare till mer avancerade. Gärna tips om förare finns på nätet oxå!

Tack på förhand!

Anna

På 8a.nu kan man söka på populära klippor och leder.

Det beror oxå på om de är intresserade av trad, sport eller bouldering.

Bouldering: Kjugekull, Hönö
Sport, mitt tips: Tjörn, Orust (Vindön, Svanvik, Tjörnbroklippan, Vikskile).
Trad: Bohuslän
Förare för västkusten: bohusföraren, GBG-guiden

/Petri

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lofoten. Kör mot nordpolen, ta vänster vid Kiruna och... Just det, fel land.

Jag skulle kanske rekommendera Tunaberg (Simonsberget). Liksom lite i mitten av landet. Fin sten. Och till britterna – för det är ju allmänt känt att alla britter är åttaklättrare som hatar blotta åsynen av borrbult – rekommenderar jag leden Himlastegen. Oerhört vacker led. En "görbar" 8-, inget trams. Går bra att topprepa.

Ågelsjön är kanske ett mer uppenbart tips, men personligen tycker jag inte om stenen där. Några fina passager klippa finns det ju, men överlag sämre kvalité än Tunaberg. IMHO.

/Markus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips