Kebnekaise, Galdhöpiggen men mer...?

Hejsan!

Jobbar på en fritidsgård med friluftsliv som inrikning. Vi har våra årliga fjällvandringar både sommartid och vinter tid.
Vi har bland annat varit på toppen av Kebnekaise och skall nästa sommar bege oss till Galdhöpiggen att nå toppen på Norges högsta punkt.

Ni som vet hur det är att nå toppar oberoende hur högt det är vilken känsla och kick det ger en!!

Vi har ju alltid en ganska oerfaren grupp ungdomar med oss, enbart vi ledare som har kunskap om turerna. Vi är inga klätterexperter och väljer ju därför berg som inte kräver någon klättring/avancerad klättring(beroende om man väljer guide eller inte).

Har Ni några förslag på andra toppar i Europa som skall funka för ett gäng med ungdomar??
Toppar på mellan 2000-3500 m.öh??

Som jag sa har vi inga klättererfarenhet men tränar ett helt år innan om det kräver bra fysisk kondition.

Vill gärna ha lite tips och idéer!!

Tack på förhand
//Johan & Johan
 
I alperna finns det hur mycket som helst. En variant är att ta med dem på via ferrata. Då blir det klättring men man är jämt säkrad i en vajer. Här hittar du info om massor av klätterstigar i alperna.

http://www.bergsteigen.at/de/default.aspx

Som ledare på en sådan tur skulle jag rekommendera att man har utrustning och kunskap att fira ner någon på säker mark, men man behöver inte kunna sport/tradklättring.

Men jag tänker lite på Galdhöpiggen. Den enklaste vägen upp är från Juvashytta. Men den går över glaciär. Ska ni den vägen över måste man ha goda kunskaper i glaciärräddning. Speciellt om man går med andras barn. Det finns guidade turer om man inte kan själv.
Gick själv med mina barn (då 7 och 12 år) så är ungdomarna bara vana att vara ute så klarar de det. Räkna med att det tar några timmar.
Vägen från Spiterstulen är längre och fler höjdmeter, men går inte över glaciär.
I Lom finns Nissegården, som har klätterpark och en via ferrata upp på ett berg. Kanske värt ett besök.
http://www.nissegaard.no/

Lycka till

Anders
 
Varför inte ta en funderare på Skålatårnet (1843 moh.) i Norge? Jag har besökt toppen två gånger varav den ena med övernattning i det gamla sanatoriet, en upplevelse. Nånstans har jag hört/läst att det är Norges högsta om man mäter från "insteg" till topp eftersom du startar i princip på havsnivå. Fakta hittar du här.
 
Sylarna är ju ett tips, finns olika alternativ där, och i närheten ligger ju Helags. Men vill ni över 2000m så får man ju fokusera lite mer utanför vårt land. Alperna ligger ju "nära".
 
Tack för alla svar! Har lite och fundera på...

Har Ni mer tips om man väljer en ren vandringsled, där det är mer av vildmarkskänsla.

Har ju gått kungsleden några gånger och där är det en hel del folk under högsäsong men finns det andra leder längre söder ut som ger mer vildmarkskänlsa,tät skog, djurliv etc.

Hoppas gärna på lite tips...

mvh Johan & Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Kebnekaise och kamvandring första veckan i Oktober? Klättring allmänt 46
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
PetNor Dödsolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 3
sondrekv Vanskelige passasjer - Kaskasatjåkka, Kaskasapakte og Kebnekaise sommer Klättring allmänt 13
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
KarlK86 Klättring runt om i Kebnekaise trakten! Klättring allmänt 0
sneglen33 Kebnekaise öst-leden: någon low-mid-high erfaren som vill med vintertid??? Klättring allmänt 0
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
KLAGER Klätterolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 14
klätterpojken kebnekaise Klättring allmänt 1
motumba Klätterförare Kebnekaise Klättring allmänt 4
skynet Guide i dödsolycka i Kebnekaise Klättring allmänt 0
ÄventyrsUffe Kebnekaise Klättring allmänt 0
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
The_Lost_Cyclist galdhöpiggen??? Klättring allmänt 9
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
lyckegard Ännu mer Yosemite finish Klättring allmänt 5
silenhag Mer liberal syn på ”säkring” i Norge? Klättring allmänt 44
vastero Vill du se mer klättring i TV? Klättring allmänt 2
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Tylemo Mer om isklattring Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.