Tips på bra kilset?

Jag ska köpa mitt första kilset nu så de finns till hands när det dags att söka sig ut. Jag har funderat på Cassins Half-Moons, Kongs Chocks eller DMM Wallnuts. Cassin och Kong är helt klart billiga, men när det käller klättergrejer är det inte detn som styr. Nå´n som har ett tips eller sju???
 
Jag gillar mina wallnuts starkt. Jag skulle inte köpa några andra om jag fick.

Jag har ett set offsets också, de är mkt bra som kompliment till wallnuts och bra när man aidar.

Det finns en nakdel med wallnuts de kan vara svåra att få ur. Men hellre det än att de floppar.

Sök lite i forumet detta ämne har diskuteras tidigare.

/Gustaf
 
Det verkar som du kanske kollat på Northstar när du hittat bra pris på de märken du nämner. Jag kan tänka mig att det är mycket bra köp. Dock råkar jag själv ha Wild Country´s Rocks eller vad de nu heter och de har aningen högre maxlast angiven än några andra kilar jag sett. Misstänker dock att detta är av underordnad betydelse, eftersom kilarna i huvudsak inte går sönder; problemet är väl möjligen att de lossnar från sprickan...

Har ingen egentlig erfarenhet av vilka kilar som är lättast att lägga/få loss, eftersom jag inte prövat flera olika fabrikat.
 
Jag kör ochkså med DMM wallnuts. Tycker de är super, laäta att sätta och sitter bra. Kan dock vara lite svåra att få loss om man har belastat dem hårt, men det ser jag mer som et plus än ett minus.
Man vill ju att de sitter!
 
Mitt tips är att skaffa de billigaste som är CE märkta. Visserligen är det skillnad mellan olika märken, men man lär sig lägga de kilar man har på sitt rack. Jag startade med ett set black diamonds. När jag senare skaffade ett halvt set DMM, så kändes de konstiga (eftersom jag var van vid BD), men efter att tag så placerade jag gladeligen vilken som. Sedemera har jag hittat diverse olika kilar som andra lämnat, så nu har jag åtminstone fem olika märken. Den enda som jag inte är nojd med är en liten Trango mässingskil. Vajern är nästan lika grov som bredden på kilen, så den är lite kruxig att lägga.
När det gäller offsetkilar så avråder jag. Jag skaffade tre av dessa, men upptäckte snart att jag sällan hittade bra placeringar, så jag gav bort dem en vacker dag då racket kändes extra tungt. De är formodligen mer användbara på andra typer av bergart, så kolla upp läget på det ställe du kommer att klättra mest.
 
wallnuts, såklart.

utan tvekan så ska du välja DMM wallnuts! de täcker olika bredder och varianter på sprickor bättre än t ex kong och cassin (som har den vanliga WC-rocksformen). sen kan du komplettera med några andra kilar, när du smakat dig fram lite på dina polares grejer (offsets, rocks eller nåt annat).

basen i kilsetet tycker jag bör bestå av wallnuts. gärna med dubletter av stl 2-5 eller liknande.

angående kong: visst det ser ut som att du får extra många för pengara (11 st). MEN, de fyra minsta är så små att de använder man inte under friklättring, om man inte är hård och rutinerad (eller nybörjare och riktigt korkad). de är för små för att ta ett riktigt fall. till aid är de helt ok, men t om där så känns den minste rosa lilla klutten jäkligt läskig att gå vidare i.

kör hårt!

//johan.

[Ändrat av Tovetjarn 2004-02-15 kl 12:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
anod Tips på klätterryggsäckar Klättring allmänt 9
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...