Jag ska köpa mitt första kilset nu så de finns till hands när det dags att söka sig ut. Jag har funderat på Cassins Half-Moons, Kongs Chocks eller DMM Wallnuts. Cassin och Kong är helt klart billiga, men när det käller klättergrejer är det inte detn som styr. Nå´n som har ett tips eller sju???
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på bra kilset?
- Trådstartare Mixi
- Start datum
Jag gillar mina wallnuts starkt. Jag skulle inte köpa några andra om jag fick.
Jag har ett set offsets också, de är mkt bra som kompliment till wallnuts och bra när man aidar.
Det finns en nakdel med wallnuts de kan vara svåra att få ur. Men hellre det än att de floppar.
Sök lite i forumet detta ämne har diskuteras tidigare.
/Gustaf
Jag har ett set offsets också, de är mkt bra som kompliment till wallnuts och bra när man aidar.
Det finns en nakdel med wallnuts de kan vara svåra att få ur. Men hellre det än att de floppar.
Sök lite i forumet detta ämne har diskuteras tidigare.
/Gustaf
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det verkar som du kanske kollat på Northstar när du hittat bra pris på de märken du nämner. Jag kan tänka mig att det är mycket bra köp. Dock råkar jag själv ha Wild Country´s Rocks eller vad de nu heter och de har aningen högre maxlast angiven än några andra kilar jag sett. Misstänker dock att detta är av underordnad betydelse, eftersom kilarna i huvudsak inte går sönder; problemet är väl möjligen att de lossnar från sprickan...
Har ingen egentlig erfarenhet av vilka kilar som är lättast att lägga/få loss, eftersom jag inte prövat flera olika fabrikat.
Har ingen egentlig erfarenhet av vilka kilar som är lättast att lägga/få loss, eftersom jag inte prövat flera olika fabrikat.
Mitt tips är att skaffa de billigaste som är CE märkta. Visserligen är det skillnad mellan olika märken, men man lär sig lägga de kilar man har på sitt rack. Jag startade med ett set black diamonds. När jag senare skaffade ett halvt set DMM, så kändes de konstiga (eftersom jag var van vid BD), men efter att tag så placerade jag gladeligen vilken som. Sedemera har jag hittat diverse olika kilar som andra lämnat, så nu har jag åtminstone fem olika märken. Den enda som jag inte är nojd med är en liten Trango mässingskil. Vajern är nästan lika grov som bredden på kilen, så den är lite kruxig att lägga.
När det gäller offsetkilar så avråder jag. Jag skaffade tre av dessa, men upptäckte snart att jag sällan hittade bra placeringar, så jag gav bort dem en vacker dag då racket kändes extra tungt. De är formodligen mer användbara på andra typer av bergart, så kolla upp läget på det ställe du kommer att klättra mest.
När det gäller offsetkilar så avråder jag. Jag skaffade tre av dessa, men upptäckte snart att jag sällan hittade bra placeringar, så jag gav bort dem en vacker dag då racket kändes extra tungt. De är formodligen mer användbara på andra typer av bergart, så kolla upp läget på det ställe du kommer att klättra mest.
wallnuts, såklart.
utan tvekan så ska du välja DMM wallnuts! de täcker olika bredder och varianter på sprickor bättre än t ex kong och cassin (som har den vanliga WC-rocksformen). sen kan du komplettera med några andra kilar, när du smakat dig fram lite på dina polares grejer (offsets, rocks eller nåt annat).
basen i kilsetet tycker jag bör bestå av wallnuts. gärna med dubletter av stl 2-5 eller liknande.
angående kong: visst det ser ut som att du får extra många för pengara (11 st). MEN, de fyra minsta är så små att de använder man inte under friklättring, om man inte är hård och rutinerad (eller nybörjare och riktigt korkad). de är för små för att ta ett riktigt fall. till aid är de helt ok, men t om där så känns den minste rosa lilla klutten jäkligt läskig att gå vidare i.
kör hårt!
//johan.
[Ändrat av Tovetjarn 2004-02-15 kl 12:58]
utan tvekan så ska du välja DMM wallnuts! de täcker olika bredder och varianter på sprickor bättre än t ex kong och cassin (som har den vanliga WC-rocksformen). sen kan du komplettera med några andra kilar, när du smakat dig fram lite på dina polares grejer (offsets, rocks eller nåt annat).
basen i kilsetet tycker jag bör bestå av wallnuts. gärna med dubletter av stl 2-5 eller liknande.
angående kong: visst det ser ut som att du får extra många för pengara (11 st). MEN, de fyra minsta är så små att de använder man inte under friklättring, om man inte är hård och rutinerad (eller nybörjare och riktigt korkad). de är för små för att ta ett riktigt fall. till aid är de helt ok, men t om där så känns den minste rosa lilla klutten jäkligt läskig att gå vidare i.
kör hårt!
//johan.
[Ändrat av Tovetjarn 2004-02-15 kl 12:58]
Kan bara instämma
Wallnuts, som efterhand kompletteras med HB offsets.
Wallnuts, som efterhand kompletteras med HB offsets.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg