Tips på bra flytväst

Tänkte inhandla en ny flytväst avsedd för kajakpaddling. Har tittat lite på ett par olika fabrikat, Palm och NRS. Någon som har erfarenhet av någon av deras modeller som ni kan rekommendera ?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Uppblåsabar flytväst kan vara ett vettigt alternativ till traditionella kajakvästar.

Hur paddlar du huvudsakligen?

Thure

Uppblåsabar flytväst kan vara ett vettigt alternativ till traditionella kajakvästar.

Hur paddlar du huvudsakligen?

Thure

Mycket skeptisk till detta. Uppblåsbara flytvästar är inte pålitliga på samma sätt som traditionella. Ramlar man i vattnet vill det till att man har en extra patron med sig, annars är man utan väst resten av färden.

Det finns olyckor med dödlig utgång som härleds till bruket av uppblåsbara västar. Dock ej kopplat till paddling vad jag vet.

Edit: https://pakryss.se/uppblasbar-vast-ur-funktion-vid-drunkning/

Det finns för och nackdelar med all räddningsutrustning. Det gäller också vid kajakpaddling.

Jag har både olika konventionella kajakvästar och en där det finns två luftblåsor man blåser upp med munnen.

Jag vill inte välja åt andra men menar att den uppblåsbara har fördelar t ex vikt och packvolym.

Att öva med sin utrustning är ett viktigt och av många försummat.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips