Tips på 30-årspresent till en vandrare!

Hej!

Min vän har precis fyllt 30 och hans största intresse är att vandra i natur och fjäll.
Vad finns det för någonting man kan ge honom som är någonting som man känner att man kommer att ha användning för och använda länge?

Jag var först inne på att gravera ett monogram på en kompass men alla kompasser är ju i plast idag så det kan ju bli svårt.

Om någon har något bra tips mottager jag detta gärna!

Antingen en pryl som kommer finnas med länge eller en resa till ett ställe han alltid pratat om kanske? Du kanske får slå dig ihop med fler om att bjuda på ett resmål.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad får det kosta?!?!?

Grundstens bok "Äventyrets stigar : världens bästa trekking"
http://www.bokus.com/bok/9789171261236/aventyrets-stigar-varldens-basta-trekking/
är budgeten stor varför inte köpa en resa också ;-)

Vandra och whiskey
http://www.maxstrom.se/Bocker/Bokpresentationssida/?isbn=9789171262615#.U1WdQfmat8E
" Han vandrar genom de storslagna landskapen och berättar om naturen, kulturen och framför allt om fantastiska whiskysorter. Whiskyns landskap är en entré till ett annorlunda resande. "

Vad för typ av vandring gillar han i svenska fjällen?!?!

Finns lite fina böcker på Antikvariat. Typ
Okända fjäll - Abrahamsson Tore
http://www.bokborsen.se/?issearch=1...tendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=917156103X

Prylar
GPS, Nytt tält,.....
Liten bra kamera..

En enkel och bra liten kniv där något är ingraverat på bladet, slidan eller skaftet.

En kåsa med gravyr

En plunta med gravyr

En läderpung för prylar och mindre grejor som elddon.

Eller som du själv föreslog en kompass ...en riktigt dyr och fin jäkel. Den är ju både användbar samtidigt som den är symbolisk!

Beror jättemycket på vad människan föredrar för friluftsliv. En present som varit uppskattad när jag gett bort den är gammeldags elddon, finns tex här:

Men det har varit till folk som har mer fokus på bushcraft och historieintresse snarare än fjällräven classic...

Nej då alla kompasser är inte av plast..

Francis Barker M73. Den kan du få helt i mässing men finns även i billigare varianter med aluminium.

Mvh / Johannes

Röstar också för fin kniv (lägg med en krona som hen betalar dig med). Så gjorde jag till min vän och han blev jätteglad för kniven och ville genast ut på hajk :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips