Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland

Hej

Hela familjen skall på fjällvandring med tält i sommar. Yngsta barnet som skall med är 9 år och vi skall vara ute ungefär en vecka.

Önskemål:
- Totalt 3 till 4 mils vandring
- Största delen på kalfjället
- Så lite som möjligt samma väg fram och tillbaka
- Någonstans i den Lappländska fjällvärden
- Vi kommer att sova i tält men någonstans längs sträckan får det gärna finnas en STF-stuga eller motsvarande.

Någon som har något bra förslag på sträckning?

Hälsningar Daniel
 
Fjällmassivet mellan Abisko och norska gränsen kommer att passa perfekt. Ni kan börja med att ta liften upp från Abisko och om ni vill kan ni avsluta med samma nedfart. Enbart kalfjäll. Många underbara tältplatser. Många fantastiska utsikter. Låktatjåkka fjällstation. Frippes fall + diplom.
Om du blir lockad kan jag dela med mig av mina favoritplatser inom detta område.
Läs gärna denna artikel (från och med dag 3) och denna (från och med dag 3).

HåkanF
 
Hej!
Jag tycker att det är lite knepigt att hitta rundturer med dessa krav. Jag har själv barn och har samma dilemma. Man kan ju alltid flyga en sträcka och gå tillbaka tex, men det är ju lite dyrt. Både padjelantaleden och tex till Aktse på Kungsleden är bra på detta viset.
Ritsem och en runda akka - vaisaloukta är ett alt:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55997
Värt att ta i beaktning ffa vid vandring med barn är att långa passager över kalfjäll är väldigt väderutsatt....

Intressant om det kommer bra andra fiffiga alternativ från andra forumdeltagare!
 
Instämmer med Håkan om områdets kvaliteter. Bäst är förstås att komma hit med tåg med tanke på avstånden.

För den händelse ni kommer med bil söderifrån finns ju även fina områden på närmare håll. Jag tänker på Stekenjokkområdet med norska Börgefjell, Ammarnästrakten och Arjeplogfjällen.

Lycka till önskar Pelle
 
Liften i Abisko är trasig! Kolla Abisko turists hemsida om de lyckats få den reparerad innan ni planerar att åka med den.
 
Fjällmassivet mellan Abisko och norska gränsen kommer att passa perfekt....
HåkanF
Stort tack för dina tips och fina berättelser. Jag längtar verkligen upp till fjällen igen när jag ser dina vackra bilder. Jag skrev aldrig var vi vandrat tidigare för jag ville inte styra förslagen men det roliga är att jag har faktiskt vandrat med familjen just i det område du föreslagit och jag kan verkligen hålla med om att där är fint.

2015 vandrade hela familjen från Abisko till Kårsavaggestugan. Branten rakt norrut upp upp till Latnjajavri. Över Harpasset och till våfflorna på Låktatjåkka fjällstation. Avslutningsvis ner till Låktatjåkka station och tåget tillbaka till Abisko. Vi tältade 7 nätter, sov en natt i Kårsavaggestugan och en natt på Låktatjåkka fjällstation. Det är den bästa tur jag gjort med familjen.

2012 gjorde halva familjen en annan tur tur från Abisko. Då började vi med liften upp på Nuolja, kalfjället till Harpasset, Låkttjåkka fjällstation och avslutning i Björkliden. Det året sov vi faktiskt på tältplatsen i Harpasset som du skrev om. Absolut en av de finaste tältplatser jag sovit på i fjällen. Och som du skrev inte så lätt att hitta. När vi kom dit igen två år senare så tog det ett tag innan jag hittade dit igen.

Efter att ha läst dina berättelser så har jag börjat funderat på att starta i Katterjåkk. Jag har aldrig varit längre än Fjällklubbens stuga. Men jag har har svårt att hitta något lagom långt på kartan som inte är för brant.

Bilderna nedan:
Tältplats i Harpasset.
Från Kårsavaggestugan på väg upp till Latnjajavri.
Tältplats i Kårsavagge.
 

Bilagor

  • 620405_10152043330918538_1466131087_o.jpg
    620405_10152043330918538_1466131087_o.jpg
    71.4 KB · Visningar: 826
  • fjällen2015.jpg
    fjällen2015.jpg
    61.7 KB · Visningar: 757
  • IMG_20150804_105504.jpg
    IMG_20150804_105504.jpg
    76.3 KB · Visningar: 780
Hej!
Jag tycker att det är lite knepigt att hitta rundturer med dessa krav....
Hej!
Tack för dina tips.

Har funderat på att flyga tur och retur Kebnekasie fjällstation och sen runda Kebnekasie via Singi, Guobirvaggi och Tarfalla. Har gjort den rundan två gånger innan jag fick barn. Blir lagom långt om man skippar vandringen till och från Fjällstationen. Men vi är sex stycken så det blir lite dyrt med helikoptern. Svårt att motivera familjen till en en fjällvandring som kostar som en greklandssemester :)

Håkans tips ovan om vandring från Abisko kan jag verkligen rekommendera. Vår tur Abisko, Kårsavagge, Låkktatjåkka är den bästa tur jag gjort när barnen varit med.

Sträckan Vaisaloukta till Akka som du tipsade om är också bra. Den gick jag med de två äldsta barnen 2011. Har faktiskt funderat på att ta den igen i år med hela familjen om det inte kommer något spännande tips här som vi inte provat.
 
Instämmer med Håkan om områdets kvaliteter. Bäst är förstås att komma hit med tåg med tanke på avstånden.

För den händelse ni kommer med bil söderifrån finns ju även fina områden på närmare håll. Jag tänker på Stekenjokkområdet med norska Börgefjell, Ammarnästrakten och Arjeplogfjällen.

Lycka till önskar Pelle

Hej, vi bor i Boden. Så vi har möjlighet att välja bil eller tåg beroende på var vi vill vandra. Jag har bara varit en gång och vandrat i det området. Gick med äldste sonen som då var 5 år från Jäkkvik till Adolfström.

Har du något tips på en fin vandring på 3 - 4 mil i Ammarnästrakten eller Arjeplogfjällen så är jag klart intresserad. Har själv funderat en del på Ammarnäs där jag aldrig varit. Stekenjokkområdet blir nog lite för långt att köra.
 
Hej Daniel!

Tack för dina fina bilder. Förmånligt att ni bor så långt norrut och har de fina fjälltrakterna så "nära inpå". Och bra att höra att ni även har fjällvana.

Bland mina förslag är väl Arjeplogfjällen närmast, men precis som Mari påpekar, så är det inte lätt att hitta en runda. Men i Ammarnäs går det nog bättre. Ställ bilen på parkeringen vid Tjulträsket, gå upp på Ammarfjället och sen västerut till bron vid sjön Feälluojávrries utlopp. Därifrån bör man kunna gå över fjället till Servestugan och sen åter längs leden norr om Tjulträsket. Borde bli kring 4 mil, åtminstone fågelvägen. Från bron kan man naturligtvis också gå leden direkt tillbaka till bilen.
 
Hej Daniel!

Tack för dina fina bilder. Förmånligt att ni bor så långt norrut och har de fina fjälltrakterna så "nära inpå". Och bra att höra att ni även har fjällvana.

Bland mina förslag är väl Arjeplogfjällen närmast, men precis som Mari påpekar, så är det inte lätt att hitta en runda. Men i Ammarnäs går det nog bättre. Ställ bilen på parkeringen vid Tjulträsket, gå upp på Ammarfjället och sen västerut till bron vid sjön Feälluojávrries utlopp. Därifrån bör man kunna gå över fjället till Servestugan och sen åter längs leden norr om Tjulträsket. Borde bli kring 4 mil, åtminstone fågelvägen. Från bron kan man naturligtvis också gå leden direkt tillbaka till bilen.

Hej Per

Ditt tips i Ammarnäs ser intressant ut. Eventuellt kan vi ju följa Kungsleden från Servestugan till Aigert och sen ner till Tjulträsket. Då blir det mer kalfjäll men en mil längre. Men känner vi oss pigga när vi kommer till Servestugan så :)

En annan möjlighet är kanske att börja som du skriver men sen svänga norrut lite före Salvikåtan och upp mellan Sulåjvvie och Vijjagassie och sen nordöst till Kungsleden. Det verkar också bli ungefär fyra mil. Någon som vet om jokken som rinner in i norra delen av Fågelskyddsområdet Marsevaggie kan vara problematisk att vada?

Hittade en annan bild som jag tycker är lite kul. Hela familjens kängor samlade utanför Kårsavaggestugan. Från strolek 32 till 48.

Dainel
 

Bilagor

  • DSC00035.jpg
    DSC00035.jpg
    103 KB · Visningar: 612
Har suttit med kartan och letat efter möjligheter. Undrar nu om någon har någon erfarenhet av att vandra söder om väg 95 via Gujjavrre mellan Vuoggatjålme och där väg 95 korsar riksgränsen. Kanske någon har något tips om hur man tar sig tillbaka längs vägen när man vandrat klart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.