Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland

Några kompletterande synpunkter.

1) Vandring Kungsleden mellan Serve och Aigert är oproblematisk men krävande genom många höjdmetrar. Man kan spara in några höjdkurvor mellan korsningen där stigen går ner till Dårraudden och Aigert om man väljer en nordligare sträckning. Jag har förstått att Kungsleden här fick en sydligare och högre sträckning av hänsyn till renskötseln.

2) Jag tror inte att jokkarna norr om Mársevággie vållar några stora problem för vuxna vid normal vattenföring. För barn är jag mer osäker. I värsta fall får man väl söka sig uppströms. Det är många år sen jag gick här, men jag minns inga problem den gången.

3) Inga bussförbindelser finns längre längs Silvervägen ovanför Sandviken någon mil uppströms Vuoggatjålme. Det går således inte att göra någon runda här.

Hälsn Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Artfjället var helt nytt för mig. Ser verkligen fint ut. Från Strimasund till Rönäs borde funka. Och om man inte tar närmsta vägen lagom långt. Tack även för detta tips. Nu börjar vi få lite alternativ att välja på :)
Tror att du måste räkna med en runda. Har för mig att det inte finns någon trafik från och till Rönäs. Jag har varit där vid tre tillfällen och då alltid parkerat vid Strimasund.
HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips