Tips inför vandring i september

Såhär är det:

Jag och min äldsta grabb hade funderingar på att vandra padjelantaleden i början av september, men tyvärr visade det sig att vi inte kan vara lediga tillräckligt många dagar. Omplanering alltså!

Jag vill därför ha tips på andra områden, sträckningar som kan vara intressanta. Vi pratar om 6-7 vandringsdagar och vi kan tänka oss både ledat och oledat. Antingen en runda, eller ev vandring från A till B. Det senare förutsätter då förstås att man kan använda kollektivtrafik.

Vi går gärna i ett område där det inte är så mycket folk och pga att vi båda bor i södra halvan av landet vore det fint om restiden inte är alltför lång.

Jämtland? Västerbottensfjällen?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag antar att ni funderat på Abiskoalperna/Kebnekaisefjällen redan. Jag tycker det är ett jättebra alternativ i september.

Områden med lite folk är ganska lätt att hitta i början av September, räcker i princip med att man lämnar lederna. Men personligen tycker jag att det är segt att lägga alltför mycket tid på transport om man "bara" ska vara ute en vecka. Så Vindelfjällen går bort i min bok även om området är jättefint, det är långt att köra bil dit och har i alla fall när jag kollat varit väldigt svårt att hitta bra resor med tåg/buss.

Då är Lapplandsfjällen klart bättre om det går att få tag på biljett till nattåget, men det beror ju även på var i södra Sverige man bor. Abisko - Nikkaloukta via Abiskoalperna - Mårmapasset är ett kanonfint alternativ där man inte stöter på alltför mycket folk. Vill man vara ännu mer ensam kan man ta bussen till Ritsem och sen båten till Vajsaloukta. Väl där kan man t.ex gå Nordkalottleden västerut mot Norge och sen söderut väl framme vid Suollagajåhkå. Sen följer man i grova drag Sieberjåhkå till Kutujaure och sen tillbaka norrut. Gick där mitt på sommaren för en 5 år sedan och såg 2 personer på en vecka.

Annars är Jämtlandsfjällen mycket fina de med och väljer man en rundtur genom Lunndörrsfjällen med start slut i Ljungdalen är körsträckan inte alltför lång.

/ Stefan

Norge är också vettigt den tiden. Antar att det är tält som gäller. Ni kan t ex starta I Finse dit ni tar tåget.

Thure

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Lappland känns lite långt med tanke på antalet tillgängliga dagar. Långt att resa och tydligen krångligt med tågen. Flyger inte.

Satt i natt och funderade på Offerdalsfjällen, men jag tror att jag startar en egen tråd om det för att underlätta.

Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.