Tips inför tre veckor i nordliga fjäll?

• Trådstartare malin.blomma@spray.se (Malin Nilsson)
  • Start datum

malin.blomma@spray.se (Malin Nilsson)

Gäst
Vi är två personer som i början av september ska genomföra en treveckorsvandring i området Rago, Padjelanta, Sarek. Vi har fjällvandrat en hel del tidigare men inte nämnvärt i dessa delarna av fjällkedjan.
Vår undran är om ni har några favoritställen där som vi borde besöka, funderingar över färdplan, eller andra tips som vi kan ha nytta av.
Tack!

Niklas och Malin

provianteringsmöjligheter ?

Hejsan !

Jag undrar lite över hur ni tänkt med proviantering ? Mat för 3 veckor är väl lite för mycket att bära med sig.Det är ju off-season i Staloluokta i början av september, dvs inga matinköp kan göras där. STF Ritsem är väl öppet ifall ni har vägarna förbi där.

Annars är ju en vanlig fundering hur ni gör med övergången mellan Rago och Padjelanta. Den sk Trolldalen är väl inte möjlig ? Lösning på denna gåta vore intressant att ta del av.

Var tänkte ni avsluta rutten ?

MVH Mats

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

malin.blomma@spray.se (Malin Nilsson)

Gäst
Proviantering

Vad gäller proviantering kommer vi att torka all mat själva. Vi kom just hem från en treveckors paddelfärd där vi hade löst maten på på detta sätt.
Vår vandring är ännu i planeringsstadiet så vi har ju inte kunnat kolla hur pass mycket det skulle väga i mer exakta mått. Men en möjlighet, om det blir för tungt, skulle kunna vara att skicka paket till någon fjällstation och hämta upp mer proviant längs vägen. På två ställen vet jag att de håller öppet tills den 24:e september.
Luncherna kan man ju fundera lite mer över. Vi har tänkt basera den i huvudsak på salta soppor, med förstärkning av knäckebröd. Då detta kommer att kräva hiskeligt med utrymme kan man ju välja att bära med sig knäckebrödskross att lägga ner i soppan (fettet man förlorar på det kan man ju smälta i soppan). Ett annat alternativ är att bära med sig extra havregryn och rågflingor att blanda ner i soppan.

Vad gäller själva färdplanen har vi inte riktigt börjat kolla på kartor ännu så det kan jag inte kommentera förrän senare.
Tips är välkomna!

Mvh,

Malin.

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Länksamling om bl.a. Sarek

Hej,
Jag har en fjällsida på www.anasys.se/vandring med bl.a. länkar till andra vadringssidor. Där kan du hitta många berättelser om vandringar i Sarek som kan ge en del.

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Sopptips

En bra sak som jag povade i vintras under en tur var att blanda i lite couscous i soppan (tex i minestrone soppa och liknande) Svällde på någon minut i den varma soppan. Gott och betydligt mer mättande än utan. Tar dessutom inte särskilt mycket volym....det sväller mycket...... Vet inte huruvida det är vikt effektivt men det är värt att prova. Det förgyllde i alla fall de flesta av nio vinterluncher i sarek för mig..... :)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips