Bra tråd! Jag klassar mig själv som en pjoskig fryskyckling med termostaten inställd på Ekvatorn, så jag kommer att titta in hit för tips

.
Saker som funkar för mig, utöver de flesta som redan nämnts i tråden, är följande:
- Helt avgörande: att hålla sina sovkläder (och naturligtvis sovsäcken)
torra, det må vara från svett, kondens eller regn. Se nedan.
- Att lägga ut/fluffa upp sovsäcken så fort man slagit läger.
- Att få i sig het dryck precis innan man kryper i sovsäcken, eller helst när man redan ligger där (kräver lite planering och/eller en "grytmysare" eller termos).
- Att göra 50 armhävningar efter att man krypit in

.
- Att lägga den där varmvattenflaskan i sovsäcken lite innan man själv kryper i (inte effektivare, men skönare

).
- Att
inte fukta ner krings näsa/mun med div. försök att "klä" ansiktet. Det blir bara värre i längden och den långtidsblöta ansiktshuden mer utsatt för skador dagen därpå. Jag får inte ens en balaclava med öppning för både näsa och mun att funka, det blir blött kring öppningarna i alla fall. Bättre då...
- ...att fixa en "värmestrut" runt ansiktet - med en generöst tilltagen sovsäckshuva, eller (sämre) med div. riggningar av en "brämad" mössa, kläder etc.
- Att försöka reducera strålningsförluster till omgivande kalla ytor (inkl. himlen vid tältlös övernattning). Ha inte ansiktet alltför nära tältväggen, sov på sidan/magen så du får hudvärmen från ansiktet reflekterad från liggunderlaget, spänn upp en "minitarp" över huvudet, gjord av t ex din regnjacka, vid utebivack.
(...) På vilket sätt kläder i säcken skulle "förstöra" har jag aldrig förstått, jag har sovit i underställ och fleece-ställ utanpå det och har ofta dragit på mig fiberpälströjan när det varit kallare än jag räknat med. (...)
Inte jag heller, och jag gör gladeligen som du - men endast med torra kläder i en "förvärmd" sovsäck. Jag tror att myten om att man inte skall sova med för mycket kläder på sig i sovsäcken uppstått av bl a dessa skäl:
- dels för att det faktiskt tar längre tid att värma upp alla skikten (men det gör det även med en motsvarande varmare sovsäck),
- dels för att folk försöker göra det med de kläder de använt under vandringen, som då innehåller mycket mer fukt än man inser - vilket inte märks så länge man rör på sig och är varm. Lägger man sig stilla med dessa kläder på, stjäl de väldigt mycket avdunstningsenergi från kroppen och fuktar dessutom ner sovsäcken.