Virke till eld? Olagligt att ta dött trä!

Halloj! Jag tänkte ut och sova till helgen! Vill prova att göra en Rakovalkea-eld för att hålla värmen under natten, men just förstått att det är olagligt att plocka virke, även från fallna träd, i Sverige. Att släpa med sig två stockar hemmifrån vill jag inte xD

Hur löser ni virke till större eldar på utfärder? Är detta en lag som "man skiter i" eller ser man till att befinna sig på marker med schyssta, tillåtande markägare?
 
För att ta ved till en stockeld så ska man ha markägarens tillåtelse, sedvana är att man kan använda mindre grenar för att göra en kaffeeld lite större bitar i glest befolkade områden. Jag klarar mig med små eldar så att spåren efter mig blir minimala.
 
Tycker att det är skapligt lätt att hitta ved i skogen, blötsnön och vinden vintertid fyller ju på förrådet.

Från Naturvårdsverket hemsida.

"Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som ved till elden. Men det är inte tillåtet att hugga eller såga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd."

Tolkar detta som att allt som blåst eller rasat ner på marken, även kraftigare grenar men som inte är hela träd är ok att plocka..

Krävs dock typ tre kubikmeter pinnved för att hålla sig varm en hel natt vintertid..
 
Om man är ute i stora vildmarken, och inga reservat med förbud, så kan jag tänka mig att såga av stora grenar på fallna döda träd. Eller törestubbar såklart. Didn't say that.

Eller campa vid ett mysigt gammalt kalhygge, där finns stora mängder pinnar...
 
Tänk även på att den bästa veden (tjärved, torrakor etc) är livsmiljö för en rad olika arter som är på väg att bli utrotade då det numera är ovanligt med dessa miljöer pga modernt skogsbruk. Så den miljömedvetne tar med sig egen ved ut i skogen eller eldar klokt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.