Tips från er med Berghaus Vulcan

Ni andra som använder Berghaus Vulcan som ryggsäck, hur packar ni den?
Tänker specifikt på vad ni brukar ha i lockfickan och i botten?

Jag använder min Vulcan till allt, som enda ryggsäck, men vill veta hur andra packar den. Jagar mycket så jag har med mig kaffepanna, kaffe, choklad, nån kåsa, första hjälpen, lite rep, band, snitslar. Sen kommer ju extra kläder, mat, ibland stekpanna, och något vilt om jag har tur.

Bottenfickan är ju som mysko. Väldigt liten, svårt att komma åt saker där om den är fullpackad.. Hmm vad säger ni andra Vulcan-lovers?

Jag packar "botten" fickan uppifrån, har skiljeväggen bortvikt så gått det går, och har alltså bara ett stort utrymme.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har ingen Vulcan, men väl en Crusader. Jag har alltid skiljeväggen stängd och packar inte bottenutrymmet förrän huvudutrymmet börjar bli fullt och då med lätta saker, t.ex. sovsäck osv. Annars tycker jag man får för låg tyngdpunkt på ryggsäcken.
Crusadern har kanske något större bottenfack, men bärsystemet är detsamma. Ju högre tyngdpunkt, desto bekvämare är Berghaus-säckarna att bära, enligt min uppfattning.

Hmm ok ok, intressant.
Jag brukar ha sånt som behövs snabbt, typ toapapper, såg, snitslar och nån rem. Men om fickan inte är full över botten, så står inte ryggsäcken upp.

Kanske ska prova ha hela insidan "öppen" och packa smart.
Topplocket då, vad har ni där?
Tycker fickan är konstigt designade, så kantig...

Jag har (den stora syntet-) sovsäcken i bottenfacket och packar den via dragkedjan. I lockfacket brukar jag ha skräp efter matlagningen och (ibland) regnkläderna.

Mats

Hmm ok ok, intressant.
Jag brukar ha sånt som behövs snabbt, typ toapapper, såg, snitslar och nån rem. Men om fickan inte är full över botten, så står inte ryggsäcken upp.

Kanske ska prova ha hela insidan "öppen" och packa smart.
Topplocket då, vad har ni där?
Tycker fickan är konstigt designade, så kantig...

Ja, så kan det blir, att det är svårare att få säcken att stå upp. Ibland brukar jag ha liggunderlaget fastspänt utanpå bottenfacket och då stödjer det så att ryggsäcken kan stå upp.

I topplocket har jag alltid regnställ, första förband och annat som man kan behöva tas upp snabbt utan att rota genom en hel ryggsäck, eller sådant som man vet att man kommer behöva under dagen, typ dagens lunch.

Ja, så kan det blir, att det är svårare att få säcken att stå upp. Ibland brukar jag ha liggunderlaget fastspänt utanpå bottenfacket och då stödjer det så att ryggsäcken kan stå upp.

I topplocket har jag alltid regnställ, första förband och annat som man kan behöva tas upp snabbt utan att rota genom en hel ryggsäck, eller sådant som man vet att man kommer behöva under dagen, typ dagens lunch.

Jamen just därför jag har lite smågrejer i botten, för snabb access.
Har ett liggunderlag, typ 1/3 av storleken, vikt mot ryggen i säcken. Lite mjukare plus att det är större än en liten sittlapp som knappt täcker skinkan.

Ska tömma den, kanske bada av den lite, och sen packa om mina basic grejer.
Är hursomhelst, världens bästa rygga! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips