Tipps på sovsäck ner till -15 grader

Hej. Hittade denna tråd och såg att det var ingen som rekommenderade Marmots Never Summer. Vill lägga ett gott ord för den. Den har komfort på ca -16 grader. Kanske är det en för varm säck för dina önskemål? Vill du dock ha en säck som garanterat fungerar på vår, höst och vinter vill jag rekommendera den. Så kan du komplettera med en mer somrig säck övriga tider. Är även förtjust i Marmots Sawtooth som jag noterade att nån rekommenderat med komfort på - 9.

Marmots säckar är enligt min mening mkt svårslagna gällande kvalitet, vikt och pris.

Kan hålla med tidigare talare att GO är en fantastisk butik, särskilt nu när de hade 50 % på outdoor-grejer. Hade lilla julafton där nyligen!

/D

Rekommenderar oxså två dunsäckar en + graderad och en något ental - graderad. Lättast minst och mest flexibelt. FMs sovsäckslösningar är aldrig optimala...
Själv har jag en större 0 graderad och något smalare som påstås nå ner till -8-10 i komforttemperatur. Adderar man siden innerlakan, ytterpåse, dubblerar och tar med sig dunjackan ner klarar man komfortabelt -35, vilket är rätt bra, med tunnt ullunderställ och bombarmössa.
Syntetsäckar är bra om du paddlar eller seglar mycket. Men skall du bära titta på dun. Det viktigaste är att finna en säck som stämmer med din vändningsteknik. Är du i eller medvändare?
Finns bara ett sätt att ta reda på det, kolla dina lakan på morgonen.
//J

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips