Tipitält för året runt boende

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Börja med att söka rätt på utsidans episka tråd om tältkåtor. Tältkåta är rubriken. Så får du massvis av tips.

Har ingen erfarenhet av Venor eller den typen av kåta men ska man bo länge året om i kåtan hade jag övervägt en sån r

Stabilare med fler stänger. Och kamin så klart!
DSC_1028-Edit-copy_720x.png

När vi byggde eldkojor gjorde vi luftingången till eldstaden stensatt och täckt. FMs erfarenheter av tälttrallgolv var att markkylan måste man isolera mot. Markmattorna tätas med grässvål.

Tipi för att du har en fast plats?
Jag har bott i vanliga fjälltält som jag river på morgonen, packar ned och slår upp igen på kvällen när det är dags att sova i 17 år.
Kamin har jag ingen.
Bra isolerande liggunderlag och sovsäck som har en komforttemperatur långt över det jag utsätts för har gjort att jag har haft det bekvämt.
På youtube finns Susanne Vandraren som har en serie om när hon bodde i tältkåta i 1 år.
Hon hade massvis av bekanta som hjälpte henne med bygge, bränsle och mat.
Minns att hon efter ett tag bytte lättvikts tältkaminen till en gjutjärnshistoria som inte är helt lätt att flytta ensam.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips