Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35?

Hej

Jag spontan köpte Garmin eTrex Touch 25/35 för cykling men också vandring och blev lite blind av som jag uppfattade som ett fyndpris så jag missade att den saknar batteri...

Min fråga om jag vill ladda i enheten vad köper jag då? originalbatteri för straxt över 300 kr eller likvärdigt eller bättre?

Behöver jag minneskort? vad rekommenderas då?

Ur viktsynpunkt kan det vara bättre med uttagbart batteri då du i sådana fall kan bära med dig mer batteri till mindre vikt vs powerbanks som ska ladda upp ett inbyggt batteri med massa transformeringsförluster som följd.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Allt annat än standard AA/R6 i handhållna gpser är bara dumt, du har inte gjort ett dåligt köp.
På hemmaplan använd vanliga alkaliska R6 eller laddbara NiMH R6 t.ex från IKEA som har 4-pack 2450 mAh för en billig penning. Laddare från Kjell&Co t.ex.
På fjällvandring lithium R6 som väger lite och innehåller mycket men är dyra.
Inbyggda batterier? Nätack, tänk dig två dagsmarscher in på fjället och det inbyggda är slut. Vad gör du då? Med vanliga R6 är det bara att sätta i reserverna som man har i ryggan. Fast två lithium räcker gott en veckas vandring om man är försiktig.

@nicko_
Då jag är nybörjare på vandring var vikt inte något jag direkt tänkte på, tack för tipset!

@smulan49
Väldigt bra förklarat! uppskattar det mycket!
Skall ut och jaga batteri i morgon.

Tack för råden!

Beträffande minneskort, så frågade jag Garmin när jag köpte min för 2 år sedan och deras svar var - Kort som inte är high/ultra-speed kort och som inte är större än 16Gb ska fungera
Det största minneskortet du kan använda ska vara 16 GB, inte klasse tio eller över, inte höghastighet och inte ultra kort.

Själv köpte jag ett - Samsung MicroSDHC EVO 16GB Class 10
och det fungerar utan bekymmer (litet tillägg - skall vara Fat 32 formatering)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips