Tillåt inte anonyma medlemmar

Det har blivit många inlägg och många synpunkter.

Å ena sidan har vi valhemlighet och dessutom finns det många som har helt legitima skäl att vara anonyma då dom kan utsättas för hot och trakasserier både för vem dom är och för vilka åsikter dom uttrycker.

Å andra sidan så tillåter nätets anomymitet ibland en diskussionsstil som kanske inte skulle användas om man var tvungen att öppet stå för både vad man säger och hur man säger det.

Visst kan man hävda att den första principen är viktigare och att man, som en följd av det får leva med det senare.
 
Det har blivit många inlägg och många synpunkter.

Å ena sidan har vi valhemlighet och dessutom finns det många som har helt legitima skäl att vara anonyma då dom kan utsättas för hot och trakasserier både för vem dom är och för vilka åsikter dom uttrycker.

Å andra sidan så tillåter nätets anomymitet ibland en diskussionsstil som kanske inte skulle användas om man var tvungen att öppet stå för både vad man säger och hur man säger det.

Visst kan man hävda att den första principen är viktigare och att man, som en följd av det får leva med det senare.

Så hur står du själv i frågan, så här några sidor senare? Kvar på utgångspunkten eller har du flyttat dig i någon riktning?
 
Men visst är väl även detta ett forum med anständig nivå? Jag tycker att det är vänligt här.
Ett och annat övertramp som de flesta rimligtvis bör kunna stå ut med på samma sätt som man får stå ut med en och annan dumhet i fikarummet eller på styrelsemötet. Går det överstyr finns där en stor och sund folkmassa som tar ställning mot det icke önskvärda. Självreglering när reglering behövs.

Åtgärder känns mest proaktiva i nuläget. Som att krav på deras införande hänför sig till ett teoretiskt problem som inte riktigt visat sig i praktiken. Jag tycker nog att problem bör vara hyfsat tydliga innan man ger sig på att lösa dem. Annars riskerar man att laga sönder något.
 
Jag tycker att Seons sammanfattning var så enkel och smidig som problemet fordrar, trots att jag skrivit massor själv...

Kan även hålla med Peaceful om att forumet är städat så det räckar om jag tänker efter. Jag postar ibland på ett annat i princip omodererat forum och där är nivån något annorlunda, men faktum är att självsanering funkar bra även där. "Alla" är där anonyma - men de flesta känner ändå de flesta. Kanske är det ändå det som gör nivån helt OK.

Jag beklagar om mitt inlägg nu är slätstruket och okontroversiellt, men det går väl att starta fler trådar för den grälsjuke.
 
Men visst är väl även detta ett forum med anständig nivå? Jag tycker att det är vänligt här.
Ett och annat övertramp som de flesta rimligtvis bör kunna stå ut med på samma sätt som man får stå ut med en och annan dumhet i fikarummet eller på styrelsemötet. Går det överstyr finns där en stor och sund folkmassa som tar ställning mot det icke önskvärda. Självreglering när reglering behövs.

Åtgärder känns mest proaktiva i nuläget. Som att krav på deras införande hänför sig till ett teoretiskt problem som inte riktigt visat sig i praktiken. Jag tycker nog att problem bör vara hyfsat tydliga innan man ger sig på att lösa dem. Annars riskerar man att laga sönder något.
Vackert skrivet Peaceful! Föredömligt vältänkt och kärnfullt formulerat. Tänk vad trevligt det är när alla är överens :)
 
Hade de som kommenterat t.ex den här DN-artikeln http://www.dn.se/opinion/debatt/muslimskt-vald-ar-alltid-varre-an-svenska-fylleristers-1.1005030 (mer än 500 kommentarer) varit tvungna att uppge sin identitet hade nog inte stort fler än de vanliga dårarna kommenterat. Då hade många intressanta synpunkter uteblivit och man hade fått en falsk bild.

Nu har jag inte läst på länken, men det är klart att det tillför en del om även ovanliga dårar börjar yttra sig. Rubriken i länken låter ju f ö lovande.

För den som gillar anonymitet och ett målande språk rekommenderas väl Flashback. Utöver värdefulla porrtips får man ju även det senaste angående "framstående tv-stjärna gripen", serverat med ett tämligen omoderat språk. Där kan man nog snacka om att anonymitet är just en grundbult. Personligen så måste jag säga att det kan bli för mycket av det goda också. Frilufts- och klätterforum känns precis lagom spännande för mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.