Skriva blogginlägg eller artikel?

Frågan blir än mer aktuell, när den nya designen nu plötsligt föser ihop både bloggar och artiklar under rubriken "Artiklar" - med de klickbara underrubrikerna "Nyheter" och "Bloggar"(sic).
Allt som inte är bloggar är alltså nyheter...?
Var skulle den enda artikel jag lyckats begå sortera in här? Den handlar om mat på vandring, är ju absolut ingen ansats till någon blogg, och är verkligen inte heller någon nyhet.
 

clindh

Forumvärd
Ang menyn har jag besvarat i andra tråden, men ja det är lite kompromiss och knyter an till detta.

Egentligen finns det imho två typer av bloggar och blogginlägg: dels de som mer drar åt dagbok - med små betraktelser, rapporter från turer man går etc.

Sen har vi de bloggare som verkligen skriver tidlösa "artiklar" i sin blogg om att navigera i fjällen, vada säker, och en mängd sådana ämnen.

Fördelen med bloggformatet är ju man direkt kan komma ut på förstasidan, men det går förstås att göra för medlemsskrina artiklar också.

En annan fördel med bloggen då att man har en mer sammanhållande enhet för sina inlägg till skillnad mot artiklar, som man ser på en flik på profilen men inte lila synligt.

Jag skulle hursom vilja få till ett gemensamt klassificeringssystem, så man t.ex enkelt kan hitta reseberättelser från oavsett om de publicerats som artikel eller blogginlägg. Det finns redan nu möjligheten, men är nog lite överkomplicerat med alla kategorival som finns, alla bloggare använder det inte.

Artiklar vi fått som förslag, granskat och lagt ut brukar få kategorier tillagda av oss.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.