Tillåt inte anonyma medlemmar

Egentligen kan man ju tycka att en åsiktsyttring saknar värde om den är anonym. Finns ingen bakom åsikten är den ju svår att ta hänsyn till...
Jasså, tycker du så? Värdet av ett inlägg bestäms av om det finns ett namn bakom signaturen. Originellt tänkt...

Ett forum är ett forum och en nick är en nick. Om man bryr sig, fäster man då lite för stor vikt vid sitt forumliv? Man måste inte läsa allt och man måste inte reagera på allt. Om forumnärvaron är viktig och man vill ha en trivsammare miljö uppnår man det enklast genom att skriva trevliga saker själv. Det bidrar inte till forummyset att klaga på andra, anonyma eller ej. Bidrog Seons inlägg till den trevligare stämning han strävar efter?
 
Om man är intresserad av person istället för sak är det intressant att veta vem som skriver. Jag är väldig ointresserad av vem som skriver, bryr mig enbart om sakfrågorna i diskussioner. Därför vore det för mig helt ok om inlägg helt saknade avsändare.

Hur kan en sakfrågas relevans ändras beroende på vem som skriver om den? På vilket sätt förändras din inställning till det jag skriver om du vet vad jag heter? Vem jag är? Om någon mer välrenommerad person skrev exakt det jag skriver?
Det kanske kan vara av betydelse om man har bristande förmåga att tillgodogöra sig det sakliga innehållet, då behöver man komplettera sitt omdöme genom att ha en informationskälla som man är trygg med. Risken att bli "lurad" minskar dock inte med det, däremot står man snart utan egna åsikter och basunerar ut andras.

Personer har man för att leka med, åsikter och information har man för att diskutera och ta ställning till. Att börja diskutera personer istället för sakfrågor känns osmakligt.

Dessutom är ju enbart de med snudd på unika namn som kan undvika att vara anonyma....om vi inte ska börja köra med personnummer, adress, telefonnummer etc....vilket ju vore såväl fånigt som oönskat.
 
Jasså, tycker du så? Värdet av ett inlägg bestäms av om det finns ett namn bakom signaturen. Originellt tänkt...

Ett forum är ett forum och en nick är en nick. Om man bryr sig, fäster man då lite för stor vikt vid sitt forumliv? Man måste inte läsa allt och man måste inte reagera på allt. Om forumnärvaron är viktig och man vill ha en trivsammare miljö uppnår man det enklast genom att skriva trevliga saker själv. Det bidrar inte till forummyset att klaga på andra, anonyma eller ej. Bidrog Seons inlägg till den trevligare stämning han strävar efter?

Nu var ju detta din tolkning och den avviker ju direkt från det du citerar i min text, jag menar vad jag skrev och inte vad du skrev.
Du bekräfter ju annars mitt resonemang genom att påpeka att man inte ska fästa för stor vikt vid ett forum med nicks. Jag menar alltså att man kan fästa större vikt vid detta om det inte "bara" är nicks, utan att detta representerar verkliga personer - vilket ett nick inte nödvändigtvis gör. För att slippa misstolkas så är det väl bäst att jag påpekar att ett nick naturligtvis, och oftast, representerar en verklig person.

Så som skrivits tidigt i tråden så är det naturligtvis skillnad på vad inläggen innehåller - och olika inlägg är alltså olika beroende på om det står nån bakom eller ej. I ett välskrivet inlägg där det förklaras sakliga grunder, eller hänvisas till referenser så spelar det ju förstås mindre roll vem som skrivit - det kan ju ändå var vederhäftig information. En stor del av inläggen är ju istället av typen subjektiva åsiktsyttringar, och där det kanske snarare handlar om att majoritetens åsikt eller rent av smak efterfrågas. Återigen, det ena utesluter kanske inte det andra.
För den som inte är så snarstucken* p g a han tillhör ena eller andra sidan går det ju f ö att se av mina inlägg att det finns skäl som talar både mot och för anonymitet. Eller gör det inte det?

*Här finns alltså utrymme för den som vill att ta åt sig och betrakta mitt inlägg som insinuant, men det är frivilligt. Jag påstår alltså inte att alla som är anonyma saknar goda skäl därtill.
 
Vart tog TS vägen

Intressant trâd, men vart blev trâdstartaren av. Var det ett flame bait bara?

/Hukar mig i anonymiteten.
 
Visst kan jag väl hålla med om att anonyma inlägg till viss del kan sakna trovärdhet. Men då är det väl bara att strunta i dem? Eller möjligen be författaren komma med lite källhänvisning?


Blir ett inlägg mer värt om det är skrivet av Johan Andersson än om det är skrivet av Zaphod Beeblebrox? Även om Johan Andersson är personens riktiga namn så säger ju det oss inte ett dugg om vem det är. På ett annat forum är det kanske nån annan Johan Andersson som skriver helt tvärtom.


Jag vill nog påstå att även om man är anonym så tillvida att det inte finns en koppling mellan ens fysiska identitet och ens forumsidentitet så skapar man sig en forumidentitet genom deltagande. Och den identiteten är ju lika mycket värd som ens vanliga identitet. Om inte mer, just eftersom den som är anonym faktiskt kanske vågar vara mer öppen.

Visst vågar den som är anonym kanske ljuga mer eller skriva mer illa om andra, men det blir ju då en del av den personens forumidentitet.


Nåt som jag anser är betydligt värre än folk som har ett anonymt forumnick är folk som har flera olika nick beroende på vad de skriver. Visst kan det i vissa lägen (just för att våga vara mer öppen) vara befogat med ett "dubbelnick", men tyvärr är det många som använder det för att ge sig själv medhåll i olika diskussioner (jag har sett det på andra forum, där moderatorer har upptäckt det genom ip-adresser och tidpunkter för postade inlägg).
 
Nåt som jag anser är betydligt värre än folk som har ett anonymt forumnick är folk som har flera olika nick beroende på vad de skriver. Visst kan det i vissa lägen (just för att våga vara mer öppen) vara befogat med ett "dubbelnick", men tyvärr är det många som använder det för att ge sig själv medhåll i olika diskussioner (jag har sett det på andra forum, där moderatorer har upptäckt det genom ip-adresser och tidpunkter för postade inlägg).

Hâller med.
Pâ ett MC-relaterat forum jag besöker ibland finns nâgra som har 3-4 nick och driver lânga trâdar med sig själv.
Men den typen upptäcks ju rätt fort och är mest bara patetiska.

Jag vill nog pâstâ att Utsidan är et av de bättre forumen jag frekventerar beträffande netiketten.
 
...
Blir ett inlägg mer värt om det är skrivet av Johan Andersson än om det är skrivet av Zaphod Beeblebrox? Även om Johan Andersson är personens riktiga namn så säger ju det oss inte ett dugg om vem det är. På ett annat forum är det kanske nån annan Johan Andersson som skriver helt tvärtom.
...

Om Zaphod Beeblebrox postar ett inlägg tror jag bannemig att det är mer intressant (men kanske inte mer värt) :)

f-låt kunde inte hålla mig

BZ
 
Att driva en tråd där man själv är enda deltagare, under flera nicks, är ju så stolligt så det är roligt!

Men annars är det väl just en sån sak som man skulle kunna råda bot mot genom att inte tillåta anonymitet. Jag tycker inte att det är "värre än anonymitet" utan det är en tänkbar effekt vid anonymitet.
Fast då kanske vi är tillbaka till inlägg nr 2 i tråden, hur är det möjligt att verkligen kräva korrekt identitet? Metoderna i sig kanske innebär så många negativa ingrepp i integritet eller annat att det rent praktiskt är otänkbart.
 
Några öre tyckande från mig.

Jag skriver under eget namn här. På andra forum (där jag inte är tillnärmelsevis lika aktiv som på utsidan) är jag mer anonym.
Visst påverkar det vad jag skriver, och hur jag formulerar mig. Förhoppningsvis till det bättre.

Att skylta med namn på utsidan tycker jag är något att uppmuntra, men inte kräva.
 
jag vet att det finns människor som råkat illa ut och fått riktiga hot mot sin person och sådant ska man inte ta lätt på eller fnysa bort som ovidkommande. jag har nog ingen direkt inställning till detta, på vissa ställen är jag helt anonym, här är jag inte anonym, jag heter Patric och ibland heter jag mitt efternamn oxå. jag vet iofs inte varför mitt efternamn skulle ge ökad tyngd och trovärdighet..
 
jag vet att det finns människor som råkat illa ut och fått riktiga hot mot sin person och sådant ska man inte ta lätt på eller fnysa bort som ovidkommande. jag har nog ingen direkt inställning till detta, på vissa ställen är jag helt anonym, här är jag inte anonym, jag heter Patric och ibland heter jag mitt efternamn oxå. jag vet iofs inte varför mitt efternamn skulle ge ökad tyngd och trovärdighet..

Jag tycker du tappade mycket trovärdighet när du bytte bort FJS90/91 hehe :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.