TIERRA ryggsäckar ??

Är det någon som har erfarenhet av Tierras ryggsäckar. Har funderingar på att köpa en Jensen 6580, som är tänkt att användas för såväl vinter som sommar vandringar i fjällen max 5 dgr, som för resor.
MVH Göran
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
En gång för länge...

Hej !


Köpte för ganska många år ( 6 ) sedan en ryggsäck från Tierra . Detta va på den tiden som Tierra mest sysslade med postorder, säcken såg bra ut i katalogen men när den kom fram visade sig att den inte alls höll måttet, bärsystemet va för vekt för tunga laster och den nyinköpta ryggsäcken förpassades fort till en bag att använda vi resor där det är smidigt med en ryggsäck men där bärsträckorna är korta .


Detta va ju rätt länge sedan men det speglar ändå en inställning som man ska ta hänsyn vid inköp.


Jag skulle kunna jämföra Tierra med Ikea, båda har mycket bra saker till hyfsat pris men även en hel del saker som enligt mej inte håller måttet.


Köp gärna Tierra men titta lite extra på konstruktionen så att det inte slutar med att du blir en besviken ryggsäcksägare
 
Varning!

Jag skulle rekommendera dig att INTE köpa den, eller ens tänka på den i fortsättningen. Jag har själv en sådan ryggsäck och tack vare den så har jag fått problem med ryggen. (inflammation i en nerv på ryggraden, jäkla smärtor!)


Den är inte tillräckligt stabil och bärssystemet och höftbältet är inte förenade med varandra så det blir hängigt när man bär den. Dessutom är den rätt klumpig och har dessuton dåligt topplock!


Om du packar halvfullt eller inte ens fyller ordentligt på säcken kommer topplocket inte kunna spännas med remmen. Det blir alltså lös och problematiskt om du ska ha tält eller liggunderlag.


Slutsatsen är att det finns bättre ryggsäckar på marknaden som är mer värt att titta på!


/Macpac
 

Guest

Gäst
Hur monteras avbärarbältet

Köpte själv en dylik ryggsäck för ca 4-5 år sedan, då fick den toppbetyg i Utemagasinet. Tog loss avbärarbältet en gång och sedan dess har jag inte fått fast det ordentligt igen, hur jag än gör blir säcken sladdrig (vilket den kanske var från början?). Någon av er som vet hur avbärarbältet skall monteras på rätt sätt eller är det ett faktum att säcken blir sladdrig hur det än monteras?
 

davidssonhenrik@hotmail.com (Henrik davidsson)

Gäst
En bra ryggsäck

Hej


Jag är sedan 1996 ägare till en Tierra Jensen 6580. Säcken har under dessa år fungerat klanderfritt. Jag har burit ca 30 kg åt gången som mest med den och det har inte varit några problem. Visst ömmar det lite efter ett tag ibland men det är lätt att åtgärda med hjälp av små justeringar. Höftbältet är det bästa jag har provat. Det är inte helt fixerat utan det tillåter "höftvickning" något som även vissa av Norrönas och Klättermusens säckar tillåter.
Jag tycker att Tierra Jensen 6580 är en jäkla bra och enkel säck. Sedan jag kompletterade säcken med två egenhändigt sydda sidofickor på ca 8l vardera har den blivit ännu bättre.


Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loon Tierra #2 Transportera 6
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...