Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tidsvinst Racer vs MTB?
- Trådstartare rolfs
- Start datum
Vad är din ambition med landvägscykling? "Klara av" VR en gång? Köra snabbt? Träna och köra motions-/tävlingslopp regelbundet? Vilken prisklass ska cykeln ligga i? Ska det vara en ren racer eller ska den även duga till cykelsemestrar ody?
Det går bra att köra VR med en MTB med slicks (rekommenderas!). Det är också bra om du kan stänga av ev. dämpare och om du har hyfsad utväxling så att du kan "ligga och mala" på 25 km/h eller högre. En kompis körde VR med sin MTB på runt 11 timmar, så det kan gå snabbt om man har tränat.
Kan inte jämföra racern och MTB:n, använder dem för olika syften och MTB:n har grova däck som gör att det är tråkigt att mala asfalt med den.
/Stina
Det går bra att köra VR med en MTB med slicks (rekommenderas!). Det är också bra om du kan stänga av ev. dämpare och om du har hyfsad utväxling så att du kan "ligga och mala" på 25 km/h eller högre. En kompis körde VR med sin MTB på runt 11 timmar, så det kan gå snabbt om man har tränat.
Kan inte jämföra racern och MTB:n, använder dem för olika syften och MTB:n har grova däck som gör att det är tråkigt att mala asfalt med den.
/Stina
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag vill alltid se vart mitt max ligger, så när det gäller VR så är det att köra snabbt.cykelstina; sa:Vad är din ambition med landvägscykling? "Klara av" VR en gång? Köra snabbt? Träna och köra motions-/tävlingslopp regelbundet? Vilken prisklass ska cykeln ligga i? Ska det vara en ren racer eller ska den även duga till cykelsemestrar ody?
/Stina
Jag är ingen erfaren cyklist, har cyklat senaste året mest i skogen. Tränar annars rullskidor m.m för vasaloppet.
De få gånger som jag har cyklat på asvalt har jag tyckt att det går trögt p.g.a de grova däcken.
(Orkar inte köra hårdare än 30km/h på en 3-4mil slinga)
Så det jag är mest nyfiken på är om någon har erfarenhet från att cykla både MTB & racer.
Gör det 5km/h ? mer eller mindre?
Vill veta detta för att värdera om det skall bli cykelköp eller bara byte av däck.
prisklass racer ca5000?
Grov gissning är att skillnaden blir ca fem knyck.
Betydligt mindre om du har bra slicks på en MTB.rolfs; sa:Gör det 5km/h ? mer eller mindre?
Största skillnaden är väl egentligen att MTB:n har klart lägre utväxling.
rolfs; sa:Har funderat på att cykla Vätternrundan.
Jag har idag en MTB 26" och har tänkt köpa en "racer".
Hur mycket vinner man i snitthastighet?
Tips på cykel?
Jag kan ju köpa slicks till MTB´n men då är det ju fortfarande 26".
Hur mycket vinner man på 28-29"?
Jag har bytt från mtb med slicks till racer, en äldre modell men dock en racer. Jag märker skillnad i hastighet, ca 3-5 km/h i snitt på samma rundor som med mtb.
Men det beror ju också på vilken utväxling man väljer att ha. Man kan ju byta klingor på en mtb också vilket kan göra en del i hastighet.
Men den kanske största skillnaden tycker jag är i komfort. Sittställningen på racern tycker jag är betydligt bättre än på mtb, åtminstone om man skall nöta länge på landsväg.
Men skillnaden i komfort är kanske väldigt individuell.
Mindre än 5
5 km skillnad i snittfart på längre sträckor är mycket. För mig på en racer är det skillnaden mellan smestertempo och full fart. Så stor skillnad tror jag inte att det gör om man har sin MTB anpassad för väg (stel gaffel, slicks). 3 km/h är min gissning, mindre om det är kuperat.
Peter
5 km skillnad i snittfart på längre sträckor är mycket. För mig på en racer är det skillnaden mellan smestertempo och full fart. Så stor skillnad tror jag inte att det gör om man har sin MTB anpassad för väg (stel gaffel, slicks). 3 km/h är min gissning, mindre om det är kuperat.
Peter
Racer/MTB och Hybrid
Moi.
Det vore intressant att slänga in en 28´hybrid i debatten.
Men som vissa redan konstaterat är det träning och
åter träning som gäller. De ev. tidsvinster som cykelbyte ger står inte i proportion till den merkostnad som ny cykel innebär. Visst är det trevligt med en ny cykel som kan göra träningen roligare, men
vi skall väl träna först och prestera hyggliga tider i t.ex. VR innan vi kan skylla på cykeln.
Min hybrid åker ut när jag tränat ordentligt och kapat VR-tiden med ett par timmar. Annars förtjänar jag ingen ny cykel.
Så det så !
Moi.
Det vore intressant att slänga in en 28´hybrid i debatten.
Men som vissa redan konstaterat är det träning och
åter träning som gäller. De ev. tidsvinster som cykelbyte ger står inte i proportion till den merkostnad som ny cykel innebär. Visst är det trevligt med en ny cykel som kan göra träningen roligare, men
vi skall väl träna först och prestera hyggliga tider i t.ex. VR innan vi kan skylla på cykeln.
Min hybrid åker ut när jag tränat ordentligt och kapat VR-tiden med ett par timmar. Annars förtjänar jag ingen ny cykel.
Så det så !
Om man ligger i en klunga på VR kan det också göra 2-5 km/h. Jag tror inte heller att man får en rolig racer för 5 kkr, om du inte hittar en mycket prisvärd begagnad.
Jag föreslår en tvåstegsraket:
1. Sätt slicks och ev. ny klinga på MTB:n till denna VR. Ut och träna, träna med erfarna cyklister så du lära dig backteknik, klungkörning mm. Be att få prova andras cyklar, då får du en uppfattning om vad man får i olika prislägen, vilken utväxling som passar dig osv
2. När du fått mersmak, köp den racer du vet att du vill ha! Jag tyckte det var efter första cykeln som jag visste vad jag ville ha egentligen.
/Stina
PS: Prova inte för dyra cyklar, kan inte släppa känslan av den 30 kkr-cykel jag provade för ett tag sedan...
DS
Jag föreslår en tvåstegsraket:
1. Sätt slicks och ev. ny klinga på MTB:n till denna VR. Ut och träna, träna med erfarna cyklister så du lära dig backteknik, klungkörning mm. Be att få prova andras cyklar, då får du en uppfattning om vad man får i olika prislägen, vilken utväxling som passar dig osv
2. När du fått mersmak, köp den racer du vet att du vill ha! Jag tyckte det var efter första cykeln som jag visste vad jag ville ha egentligen.
/Stina
PS: Prova inte för dyra cyklar, kan inte släppa känslan av den 30 kkr-cykel jag provade för ett tag sedan...
Liknande trådar
- Svar
- 42
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg