Tidsvinst Racer vs MTB?

Jag har för ca ett år sen bytt till racer från en 15 år gammal mtb med ganska släta däck men som väger 8-10 kg mer. Jag blev förvånad (besviken) över den lilla hastighetsvinsten. Har dock inte cyklat längre än 5 mil på en runda (jag cyklar mest till jobbet).
Racern rullar ju mycket mycket lättare i låga hastigheter och jag behöver knappt trampa då. Men runt 35 km/h ökar vindmotståndet markant vilket utjämnar cyklarna.
Så, slipper du luftmotståndet (i klunga eller medvind) så är nog 5km/h i snittökning inte orimligt. Men ska du köra själv i normalvind så är det nog lite för optimistiskt, 2-3 km/h i snittökning är nog rimligare då.
Har även märkt att jag inte alls är lika trött i kroppen när jag cykelpendlat till jobbet en hel vecka med racern (jag har ca 4 mil ToR).

Har ej erfarnehet av sträckor på 100+ km. Men kan tänka mig att när det börjar bli långt så blir minsta energibesparing markant och kan ge mycket i vunnen tid.

/Daniel

rolfs; sa:
Hur mycket vinner man i snitthastighet?
Ca 10 procent. Det är faktiskt mindre än vad man tror. Och min erfarenhet är inte att uppförsbackar går snabbare med MTB. Givetvis klättrar en MTB med 22-34 bättre än en racer på teknisk stig eller extremt brant grusväg.

Men på vanlig vägbana går det i de allra flesta fall lika fort eller fortare att klättra med racer. Skillnaden är inte så mycket i farten utan ligger snarare i att vissa backar går det inte att cykla uppför med racer det blir helt enkelt för tungt medan man kan spinna sig upp lugnt och fint med en MTB.

Kleins Quantum-serie är utomordentligt bra.

Per

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips