Tidpunkt för fjällvandring

Hej,

Vi tänkte fjällvandra på Padjelantaleden i sommar, antingen under andra halvan av juni eller i augusti. Vad rekommenderar ni, med hänsyn till temperatur och mygg?

David

På den högre delen av padjelantakleden kanske man slippa mygg i slutet av Juni, men det kan fortfarande vara blött och i Tarra dalen är det nog mygg redan då. Och man riskerar också knott, som oftast bara förekommer tidigt under sommaren.

Senare delen av Augusti är nog det bästa, om det varit någon kall natt, det kan dock vara kallare.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking
Andra halvan av juni är det mycket snö kvar, därför skulle jag själv välja augusti helt klart! Myggen är knappast något problem då heller.

Bara för att vara tvärtom skulle jag påstå att det går bra att vandra i Padjelanta från mitten av juni, om man nu har skäl eller intressen som gör att man skulle vilja det. Själv är jag fågelskådare, så det är mitt skäl!

Tarradalen blir snöfri relativt fort, men det kan naturligtvis vara blött här och var. Uppe i själva Padjelanta kan en del snöfält ligga kvar och någon bro kanske inte har hunnit komma på plats. Men det är inga stora svårigheter i jämförelse med t ex Sarek.

Insekterna är naturligtvis på gång. Beror på hur långt våren har framskridit, samt på hur varmt/kallt det är i luften när man går. Om det är kyligt är det inga stora problem. Om det istället är varmt.... :-(

Om man inte har några särskilda skäl att välja juni, så håller jag med om att augusti bör vara mer behändigt.

Se gärna min artikel om senaste Padjelanta vandringen (i juni):

http://www.utsidan.se/cldoc/12813.htm

Lycka till! /Hans

Tack för alla svar! Som de nybörjare vi är skippar vi snön och siktar på augusti. Det ska bli en fantastiskt spännande upplevelse.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.