Just allemansrätten är väl ett typexempel där naturvårdsverket ofta är ute och cyklar.
/Niklas
Gärna exempel istället för svepande formuleringar!
Just allemansrätten är väl ett typexempel där naturvårdsverket ofta är ute och cyklar.
/Niklas
Gärna exempel istället för svepande formuleringar!
Tja, det påstås ju på naturvårdsverkets hemsida att allemansrätten är gammal hävd, vilket den inte alls är, då det förr stadgades smutsgata för den som gick på annans mark.
Ett annat praktexempel är ju när naturvårdsverket försöker få Sandell & Svennings privata "utredning" av allemansrätten att framstå som myndighetens egna utredning.
/Niklas
Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida (friluftsliv/allemansrätten):
Vi betraktar ofta allemansrätten som ett kulturarv, och ibland till och med som en nationalsymbol. Begreppet ”allemansrätt” är sannolikt inte äldre än från 1900-talets mitt, men delar av det vi idag kallar allemansrätten kan härledas mycket långt tillbaka i tiden.
Är det det du menar?
Smutsgata. Enligt Ingemar Ahlström så var det straffet man fick efter att tre gånger ha kört på annans åker eller äng. Något som blev vår lag om olovlig väg och terrängkörningslagen! Bra du tog upp det då jag börjat tycka att det blivit lite off-topic!
Att man från naturvårdsverket kallar utredningen för sin kan i alla fall jag köpa då de stod för finasieringen.
Ja
Tja, det var du som tog upp naturvårdsverket och allemansrätten...
För att naturvårdsverket ska få kalla utredningen för sin, så borde de åtminstone ha gjort utredningen själva - vilket de borde kunna klara av! Förhoppningsvis hade utredningen då blivit lite mer nykter och balanserad, jämfört med Sandells och Svennings partsinlagor.
/Niklas
För att få sätta upp skyltar öht. krävs länsstyrelsens tillstånd, för att få utestänga trafikanter från sina vägar krävs också tillstånd och dom får man inte samtidigt så först måste man ansöka om nyttjandeförbud och SEN kan man ansöka om skyltning och då har det oftast gått ett år till innan det vunnit laga kraft.
Det är inte bara att banka ner en skylt inte, dessutom ska skylten vara godkänd av VTI också så nemmagjorda skyltar kan man bara strunta i, bråkar markägaren kan man anmäla honom för olovlig skyltning, vilket kan bli dyrt för markägaren om det är en hemmagjord skylt.
Då min närmaste granne jobbat med just skyltning halva sitt yrkesverksamma liv så har jag inga problem med att veta vilka skyltar som gäller, och inte. Gamla "antika" skyltar kan se hemmagjorda ut så för en lekman är det inte helt lätt att se om den är laglig eller olaglig. Olovligt uppsatt kan den vara men det är ju, som du påpekat, bara ett telefonsamtal bort.
Det där stämmer inte. Det är vägägaren som avgör om trafik med motordrivna fordon ska tillåtas på en enskild väg. Det står i Trafikförordningens 10 kap. 10 §. Där står också att förbud ska utmärkas genom vägmärke eller på annat tydligt sätt. Av Vägmärkesförordningens 6 § framgår också att det är vägägaren som ska sätta upp ett sådant vägmärke. Det krävs alltså inget särskilt tillstånd av vare sig Länsstyrelsen eller andra myndigheter, för att förbjuda trafik med motordrivna fordon på enskild väg och att utmärka ett sådant förbud med skyltning. Det finns redan generella tillstånd i två förordningar.För att få sätta upp skyltar öht. krävs länsstyrelsens tillstånd, för att få utestänga trafikanter från sina vägar krävs också tillstånd och dom får man inte samtidigt så först måste man ansöka om nyttjandeförbud och SEN kan man ansöka om skyltning och då har det oftast gått ett år till innan det vunnit laga kraft.
Det är inte bara att banka ner en skylt inte, dessutom ska skylten vara godkänd av VTI också så nemmagjorda skyltar kan man bara strunta i, bråkar markägaren kan man anmäla honom för olovlig skyltning, vilket kan bli dyrt för markägaren om det är en hemmagjord skylt.
Det där stämmer inte. Det är vägägaren som avgör om trafik med motordrivna fordon ska tillåtas på en enskild väg. Det står i Trafikförordningens 10 kap. 10 §. Där står också att förbud ska utmärkas genom vägmärke eller på annat tydligt sätt. Av Vägmärkesförordningens 6 § framgår också att det är vägägaren som ska sätta upp ett sådant vägmärke. Det krävs alltså inget särskilt tillstånd av vare sig Länsstyrelsen eller andra myndigheter, för att förbjuda trafik med motordrivna fordon på enskild väg och att utmärka ett sådant förbud med skyltning. Det finns redan generella tillstånd i två förordningar.
Dock man inte få statsbidrag för en väg om den inte är öppen för alla.