Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Telemarkskunnig i Umeå?

Hej!
Jag undrar om det finns någon i Umeåtrakten som är duktig på att åka Telemark som känner för att lära ut lite. Alternativt om det finns någon kurs eller liknande i Umeå. Jag är riktigt sugen på att lära mig i vinter.

Var kan man förresten köpa begagnade telisskidor i dessa krokar?

-Mattias

Jag är själv en usel åkare, men begagnade telisskidor hittar du sannolikt på IKSUs downhillmässa, där det finns en avdelning för begagnade sport- och friluftsgrejor med inriktning på vintersport. Köpte själv mina telisar där för ett par år sedan, och plastpjäxor där förra året. I år är jag bortrest den helgen, damn...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Som friluftsfrämjare måste jag helt klart rekomendera att kontakta friluftsfrämjandets lokalavdelning! Jag är själv aktiv i Lycksele men jag vet att de också i Umeå har en aktiv avdelning som varje vinter hjälper nya telisåkare.

/Johan D

Tack

Stort tack för alla svar, nu tror jag nog att jag ska kunna lära mig att åka :) En fråga bara, behöver jag egen utrustning på kurserna eller är det sånt jag kan hyra?

Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips