Telemarkskunnig i Umeå?

Hej!
Jag undrar om det finns någon i Umeåtrakten som är duktig på att åka Telemark som känner för att lära ut lite. Alternativt om det finns någon kurs eller liknande i Umeå. Jag är riktigt sugen på att lära mig i vinter.

Var kan man förresten köpa begagnade telisskidor i dessa krokar?

-Mattias

Jag är själv en usel åkare, men begagnade telisskidor hittar du sannolikt på IKSUs downhillmässa, där det finns en avdelning för begagnade sport- och friluftsgrejor med inriktning på vintersport. Köpte själv mina telisar där för ett par år sedan, och plastpjäxor där förra året. I år är jag bortrest den helgen, damn...

Som friluftsfrämjare måste jag helt klart rekomendera att kontakta friluftsfrämjandets lokalavdelning! Jag är själv aktiv i Lycksele men jag vet att de också i Umeå har en aktiv avdelning som varje vinter hjälper nya telisåkare.

/Johan D

Tack

Stort tack för alla svar, nu tror jag nog att jag ska kunna lära mig att åka :) En fråga bara, behöver jag egen utrustning på kurserna eller är det sånt jag kan hyra?

Mattias

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.