Tarrekaise-undring

Undertecknad har en del skrivet och fotat från trakten, både i utkanten och mer "mitt i smeten". Till att börja med passerade jag området två gånger sommaren 2006 (dag 1-2 & 10-13) och när jag året därpå var stugvärd i Såmmarlappa traskade jag förbi nere i dalen på både dit- och hemvägen. Under den senare vistelsen gjorde jag även några dagsturer på lite högre höjd (21/8 & 28/8).

Undertecknad har en del skrivet och fotat från trakten, både i utkanten och mer "mitt i smeten". Till att börja med passerade jag området två gånger sommaren 2006 (dag 1-2 & 10-13) och när jag året därpå var stugvärd i Såmmarlappa traskade jag förbi nere i dalen på både dit- och hemvägen. Under den senare vistelsen gjorde jag även några dagsturer på lite högre höjd (21/8 & 28/8).

Mycket trevlig läsning. Tack! /Hans

Här fanns material! Ska läsa en gång till med kartan framme i helgen. Tack!

Håkan

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.