Tarrekaise-undring

Finns det någon som kan tipsa om texter som handlar om vandring i området Tarrekaise? På nätet eller tryckt litteratur.

HåkanF
 
Bäste Håkan!
Det går inte att ställa en fråga så. Du kommer inte få nått svar. Det är bättre om du på nått vis påstår något som blir irriterande och som då väcker intresset. Jag föreslår.. Typ:’ Kan man vandra i Tarrekaise’?eller ‘Hjälp mig bestiga någon utsiktstopp i massivet‘.. Alltså hjälplöshet här utlöser svar.. Likaså om du påstår något ‘felaktigt’ och då kanske lockar fram något.. Spela hellre dum än kunnig, det är mitt råd.
Otaliga är frågorna här om det ena eller andra. Mest handlar det ju om hur man kommer upp på Kebnekaise eller om man då måste ha solkräm med sig..
Förvånansvärt nog så är nog kunskapen om vårt äldsta beskrivna högfjällsmassiv höljt i dunkel..
Precis som med Sulitelma så får du ta på dig uppgiften att för svenska folket nu iscensätta en omfattande expedition för att kännegöra’ det fjäll som ju de flesta vandrare aldrig varit på, men oftast går förbi...
Lycka till i stenskravlet.
 
Jag gör samma analys som Anders: Mig veterligen är inte mycket skrivet om Tarrekaise. Linnés omnämning, som Anders noterar, förstås. Sten Selander passerar Rounasvágge på sin väg till Tjuoldavágge och skriver kort om det i "Lappland".. Grundsten beskriver en del dagsturer i massivet.

Annars är det tyst i den svenska fjäll-litteraturen om Tarrekaise.
 
Hmmm... det låter... intressant...
Men - nog måste väl någon ha följt stigen längre än till Prinskullen och skrivit om det?

HåkanF
 
Men - nog måste väl någon ha följt stigen längre än till Prinskullen och skrivit om det?

Jovisst serru, vi gick Vallevagge i höstas, tältade vid Habres och fortsatte norrut mot övre Njåtosvagge. En klart undervärderad infart mot östra Sarek. Men det blev inga toppturrer i massivet eller så, så där har jag inget att komma med. Men maten smakade i alla fall, tror det var nån slags gulasch... :)
 

Bilagor

  • mat.jpg
    mat.jpg
    272.2 KB · Visningar: 822
Jag är ju inte så utförlig i mina texter, men några vandringar kring Tarrekaise finns beskrivna på min sida, under Turer. Kolla tex "Tarrekaise s2004". Färdspår finns med och jag svarar gärna på frågor ifall såna dyker upp. (Tex: kan man vada över Tarrasjön? Svar: Ja.)
 
Utlöparna Kaskaivo och Njunjesberget är lätta att nå från Tarradalen.
På Kaskaivo fanns förr en markerad stig upp,den har fått förfalla med tiden,många träd som fallit över etc.
En väldigt fin kanjon följer man till en början.
Annars tror jag att det är lättast att nå de högre topparna längre upp i massivet via Vallevagge,en massa sten,men troligen inte så svårt att färdas på.
Söderifrån Tarradalen är det ju mycket brant;kanske går det att gå upp ungefär där vi gick upp på Njunjesberget,men att man svänger västerut längs höjden.Vi gick upp bortanför "STF-njunjes" och innan man går ner till Tarra-sjön.
På Njunjesberget finns en sjö,fina marker att tälta på.
En gång när vi tältade där upptäckte vi att någon även tältat på den andra sjösidan;antar att de kommit från Vallevagge-hållet.
 
Tack för bra info, Britt.

På Kaskaivo fanns förr en markerad stig upp,den har fått förfalla med tiden,många träd som fallit över etc. En väldigt fin kanjon följer man till en början.
Är det den stigen som syns på BD 10:an som börjar vid "Bäcken" och fortsätter 1 km norrut?

undrar Håkan
 
Jovisst serru, vi gick Vallevagge i höstas, tältade vid Habres och fortsatte norrut mot övre Njåtosvagge. En klart undervärderad infart mot östra Sarek. Men det blev inga toppturrer i massivet eller så, så där har jag inget att komma med. Men maten smakade i alla fall, tror det var nån slags gulasch... :)
Tältade ni på något mer ställe innan ni nådde Njåtjos?

Håkan
 
Jag är ju inte så utförlig i mina texter, men några vandringar kring Tarrekaise finns beskrivna på min sida, under Turer. Kolla tex "Tarrekaise s2004". Färdspår finns med och jag svarar gärna på frågor ifall såna dyker upp. (Tex: kan man vada över Tarrasjön? Svar: Ja.)
Aahh... Den frågan har jag grunnat på länge. :)
När jag kommer hem från jobbet ska jag studera din vandring.

Håkan
 
Tack för bra info, Britt.


Är det den stigen som syns på BD 10:an som börjar vid "Bäcken" och fortsätter 1 km norrut?

undrar Håkan

Som vanligt ingen karta att tillgå:men stigen till Kaskaivo löper längs västra sidan av Vallebäcken,finns en gammal STF-skylt vid hängbron kvar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.