Tarrekaise

Hej,

hösten 2002 ska vi vandra i Sarek (2 pers, tält). Sluten kanske blir Njoatsovágge - Tarrekaise - Kvikkjokk.

Mer detaljierad:

Norra änden Njoatsovagge - Gasska Njoatsojaure - västerut upp mellan Vássátjåhkka / Tsahsta (kanke bestigningen av sistanämnden) - väster om Låptåtjåhkka - Buojdes - korsa Ruonasvágge - Hábres - Vállevágge - Prinskullen - Kvikkjokk

Känner nån till områden? Hur lättgången (eller inte) är det – bara sten eller gräshedar... ? Andra lämpliga varianter? Tips? Bestigningar längs vägen?

Grundsten ’Färdväg 1’ börjar Vallevagge – Habrés, men svänger av: Tjuoltavagge – Låptavagge – Njoatsovágge – varför stannar den inte uppe på kalfjällen, kanske via Låptåvákkjávrre?

Vandringen i sin helhelt kanske blir Aktse – Rapadalen (norr om Skierfe) – Smailaträffen – Álggavàgge – Niejdariehpavagge – Sarvesvagge – Njoatsovagge – Tarrekaise – Kvikkjokk (synpunkter välkomna). Vi kommer att vara ute under tre veckor, gärna i september. Hösten 2001 gick vi Abisko – Mårma – Trepassleden.

Eller är det mer interessant att gå Sarvesvagge – Jiegnavágge – Luohtttoláhko – 1544 – Lullihavágge – Gådokjåhkå – Pårek – Kvikkjokk? (Nackdelen: sista etappen i skogen / Tarrekaise ensamare?)

Hälsning, Lukas
laurentiusweg@cityweb.de

(Förlåt felstavningar.)
 
Njåtjosvagge-Tarrekaise-Kvikkjokk

Hej!

Jag gissar att av mängden svar Du fått så torde detta ses som en indikation på hur välbesökt området är. Jag ser med spänning fram emot att någon beskriver området mer djupgående.
Jag har gått delar av det Du frågar efter, dock tyvärr ej Tjuoltavagge och runt Låptåvakkjaure.

Tore Abrahamsson har nämnt och besökt Tjoulta och nämner området i sin bok "Detta är Sarek". Även andra "äldre källor finns". Jag vill minnas att Edvin Nilsson ("gamle parkvakten") och Svante Lundgren nämner området i sina böcker. Dock ej grundligt som i modernare böcker. (från 50 talet och framåt).

Mina erfarenheter är från Njåtjosvagge, "bestigning" av Vassjapakte (första kända notering jag har hittat är så sent som 1973) , Övre Ruonasvagge och Vallevagge mot Kvikkjokk. Dessa nämns dock väl i böckerna och kan inte anses vara alltför svåra. Självklart krävs en viss "tåga" men det är väl nästan en förutsättning för att gå, i varje fall orösat i fjällen.

Att området är obesökt visar ex att det plan som 9/9 1942 kraschade vid Tsatsa hittades i augusti 1976. Tore Abrahamsson skriver i sin bok från 1993 (första utgåvan kom 1973) att Svante Lundgren och Karl-Age Schwartzkopf besteg Tjoulta 1943. "Förmodligen var de ej först men efter 1943 torde få eller ingen ha varit där".

Mvh Björn
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.