Tarrekaise

Hej
Nu är det höst igen och ett tydligt tecken på det är att jag kastar ur mig frågor på forumet:). Rastlösheten har tagit ett fast grepp om mig och snart är det dags för Sarek igen.
Men nu var det inte Sarek jag tänkte fråga om utan Tarrekaisemassivet. Det området är helt okänt för mig och jag ska släpa dit mina vänner över en helg i slutet av september. Det jag undrar över är hur det ser ut på massivet, finns det någon juste tältplats i närheten av den relativt stora sjön som finns där uppe? Är det hyfsat lättgånget eller snackar vi stenöken? Jag har hört rykten om mycket snö på högre höjder pga den kalla sommaren, någon som vet om det stämmer?

Känner mig lite grisig som aldrig deltar i diskussioner annan tid på året än den här tiden, men jag hoppas att någon ändå ids ta sig tid att ge mig svar.
 
Vilken sjö?

Hejsan,

Personligen ser jag åtminstone 2 sjöar uppe i Tarrenkaisemassivet. En i Vallevagge och en som enligt kartan ligger på 1221 möh i tvärdalen Njunjesgårsså-dalgången. Är det någon av dessa som du menar?

Personligen har jag i och för sig bara passerat den första, men Vallevagge vill jag minnas som ganska lättvandrad.

Den andra dalgången har jag ingen koll på, men det ser väl inte allt för lovande ut på kartan...1221 möh och ganska nära en bergvägg....

/ Stefan
 
Jag menar den på 1221 möh. Jag tycker det ser bra ut vid utloppet, men som sagt jag har ingen aning. Positivt att du tycker Vallevagge är lättgången eftersom det är den dalen vi tänkte ta oss upp.
 
Tack
Sagolikt!
Allt vi behöver är lite mossa mellan stenarna så sover vi. Däremot kan ju bergsfot och sjö innebära nog så mycket vatten i marken. Vilken tid på året är bilden tagen?
 
1221 sjön

är ingen tältplats,våt lera rinner mellan stenar,knappt nån vegetation har fäste här.
Längre ut mot Njunjesberget finns dock jättefina ställen med lagom gräsmark och små bäckar(kolla bara att det är snö ovanför på berget).Vid sjön längs ut på Njunjesberget är också fint.Har väl bilder härifrån i ett blogginlägg från juli 2011.
 
Ok, så här är det. Vi har tre heldagar på oss och tanken på att gå fram och tillbaka efter leden känns inte särskillt lockande. Vi vill upp på höjd eftersom fjället förmodligen exploderar av höstfärger i slutet av sept och detta beskådas bäst, enl. mig från höjd. Någon rutt som kan rekommenderas med start och slut i Kvikkjokk? Turen behöver inte endast gå på höjd och 1,5-1,8mil om dagen ospårat är väl vad jag kan piska tjejorna till:).
 
Tex. gå till Njunjesstugan,över bron,upp till Rakasvaggge bakom Vuoka,ned till Vuoka-sjöarna,finns en svag stig som har en del rödmålade markeringar när du återkommer på Vuokas östliga/norra sluttning,över till Kungleden och ner;båt får ni åka både som början och avslutning.
Eller Njunjes hemman;upp på Njunjesberget och upp till 1221-sjön(som du ville tälta vid),över till Vallevagge under Biernakaise och tillbaka över Prinskullen.
 
Tre dar är som bekant inte mycket för en fjälltur, och jag tror inte du kan få till en vettig runda. Men det är väl helt ok att gå fram och tillbaka i en så fin miljö? Och visst är det en bra idé att gå direkt upp på Prinskullen och sen gå Vallevagge så långt ni känner för det. Kanske kan ni ha Habres som mål och vändpunkt? Därifrån kan man räkna älgar och björnar i Tjuoldavagge! Där går det också att tälta, dock på något lägre höjd.

Lycka till önskar Pelle
 
Visst är det så att det är kort tid men ibland måste man göra det bästa av det lilla man har.

Jag gillar det där med björnräkning:) en av tjejerna får björnfrossa bara hon tittar på en bild av björnar. Sist vi gick gick vi längs norrsidan av Kalaktjokkå( ids inte kolla stavningen) mellan Ritsem och Vakkotavare(2,5 dagar) hon var smått hysterisk pga att vi hela tiden gick med färsk björnspillning omkring oss. Fniss, jag tror att vi tar oss en fram och tillbaka tur till Habres. Tack för tipset!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.