Tarptält i tre säsonger

Hade med mig capen på en lättviktsvandring/löpning på Gran Canaria 2-12 feb 08. I utrustningen fanns även en OMM 32 l säck, Marmot Hydrogen, Modifierat Haglöfsöverdrag, TRekvarts underlag, "läskburkskök" a 100 gram mm. Syftet var att kombinera vandring och löpning på detta, i Sverige, tragiskt missförstådda resmål

Slog bland annat läger i Llanos de la Pez på ca 1700 möh mitt på ön. Det var 6 grader på kvällen, natten och morgonen.Fungerade helt perfekt. Sov som ett barn. Kvällen innan i läger på 1400 möh vid havet blåste det dock hårt och det var svårt att få bra spänning i duken. Det slog och fladdrade rejält. Sömnen var därefter.

Capen visade sig också funka bra som regnskydd. Kompletterade med vindbyxor med extra inprfrån knäna och nedåt.. Byxorna höll för tre timmars ihållande regn. Värre med fötter och händer. Men det blev ju aldrig riktigt kallt.

Akilleshäålen med en lösning som denna torde vara då det ösregnar och man ska slå upp sitt läger eller tvärtom: måste bryta lägret i ösregn. Det behövde jag inte prova på denna gång.

Summa sumarum: Tarpponcho är ett klart intressant alteranitv om man verkligen vill spara vikt. Gatewooden är ett under av funktionalitet. Bara en sådan detalj som den integrerade fickan som man vränger ned capen i och som i bivakläge funkar som praktisk ficka för glasögon, pannlampa mm.

Tack för rapporten! Fasen, den verkar intressant... jag som beställt ett Lunar Solo ;) Ron Moak har också kommit med ett innertält till capen, det väger in på 510 g ihop. Dessutom kan man banta bort regnjackan, säg att den väger 250 gram, då är man nere på en nettoökning på 260 g... Men det är ganska tight liggutrymme inuti, jag gillar att kunna vräka ut mina prylar runt omkring mig, det är rejält med golv i LS.

Det ska enl rapporter gå att faktiskt spänna upp capen medan man har den på sig, kanske löser problemet...
 
terra nova, laser photon väger enligt hemsidan 790 g, lunar solo 737 g, inte så stor skillnad. tycker terra nova tältet definitivt är intressant.
 
terra nova, laser photon väger enligt hemsidan 790 g, lunar solo 737 g, inte så stor skillnad. tycker terra nova tältet definitivt är intressant.

Lunar Solo 652 med lättare golv. Terra Nova Photon är klart intressant, i den totala vikten får man nog räkna bort de x antal 1-grams titanmarkpinnar som ingår och lägga på det man vill ha (liksom man f.ö. får göra på SMD-tältet, som levereras utan markpinnar).

Lunar Solo är något större inuti, med det beror mycket på att det är enkelväggs skulle jag tro. I stort är de jämförbara när det gäller dimensioner. Det vore intressant att veta vilka material de använt i Photon, tälten är som sagt ungefär jämnstora men Photon har dubbla väggar och en tältbåge...
 
photonen kostar nästan dubbelt så mycket mer, icke att förglömma. Dock vet jag inte vad allt slutar på med frakt och tull när det gäller SMD tältet.
 
De flesta av er lättisar använder väl stavar? Vid höstens alppromenad sov min tyska kamrat under en rektangulär tarp av silnylon (min!) med stavar som ett ryggåstält. Jag sov i bivvy. Han var mkt mer utvilad. Det blåste runt 10-15 m/s (grov uppskattning, svårt när det inte finns träd och sånt att relatera till). Det jag var kritisk till var underlaget, det brukar alltid vara lite sumpigt, så jag hade sovit i bivvy vilket fall som helst.

kan hursomhelst rekommendera tanterna på kathmandu, de är snabba och trevliga:
http://home.freeuk.net/kathmandu/catalogue.html#sect1
Men de bör inte användas i närheten av eld har jag fått lära mig den hårda vägen.
 
Gatewood cape/ tarp poncho i vind

Vet inte hur mkt vind jag har varit med om som mest. Rejäla vindbyar på 1400 möh med direkt exponering mot havet. Kanske kuling... Hur som helst så fladdrar det när det blåser hårt. En självklar åtgärd är ju att säkra tältspiken med stenbumlingar. Just den här varianten, Gatewood Cape går ju alltså att dra enda ner till marken. Det blir minimalt med yta för vinden att ta tag. Det känns ganska säkert. Men det fladdrar. Duken, som är i ett extremt lätt, vattentätt och lite strechigt mtr, är som gjord för att prassla och fladdra. Mycket hänger också på handhavandet. Det går att sätta upp ett fjälltält på tok också. Kanske finns det lite utrymme för "trimmning" i mitt handhavande av capen. Det ska bli intressant att testa sig fram lite.
Som bivak i fjällen? Jag skulle inte gilla denna lösning i Sarek typ. Möjligen på leder där det är lättare att hitta skydd i stugor om det blir hårt väder. Men ändå, extremt lockade så klart med den fiiffiga kombilösningen regnskydd/bivak/ryggsäcksöverdrag med en total vikt av blygsamma 350 gram.
 
Hur är längden på Gatewood Cape? Hur lång är du och hur bedömer du sovlängden, vad gäller att huvud och fötter går imot duken, för någon som är drygt 190 cm?

Jörgen

Jag är 195, så vi lirar i samma basketliga så att säga.. :)
Vi snackar inte komfort i lyxklass här... Man får räkna med att fotänden ligger mot tarpduken. Tror man får vara sådär 160 för att helt slippa den risken. Jag hade sytt om ett Haglöfsöverdrag och lagt in ett mer vattenavvisande ovantyg från finska shelby som jag dessutom behandlat med inpreg för att vara säker på att slippa genomslag in i sovsäcken (dun). Tyckte att det funkade utan att det blev för tätt åt andra hållet. Undantaget en natt vid stranden, då det kändes det helt fel med dun, fuktigt.

Tarpponchon har dock öglor monterade på utsidan av duken, strax en 50 cm från kortsidorna. Med hjälp av dessa kan man hissa upp duken så att utrymme frigörs inne i skyddet. Man är då beroende av träd, stenar, stavar el annat att fästa i. På detta sätt kan man få ett ganska bra utrymme. Inga problem att ha all packning inne (lättpackning). Jag har bilder men de är för stora för att bifoga här. Återkommer. Av bilderna framgår dock, kan redan nu sägas, att man inte vinner en skönhetstävling, best in camp, eller så, med Gatewood Capen i bivakposition.

Jag gillar att sitta skräddare i tältöppningen och blicka ut över landskapet. Gatewood Capen är lite snål med att bjuda på denna möjlighet. Jag, som är 195, slår i taket och får luta på huvudet. Det går så klart att hissa upp taket, med en längre pinne el telestav. Men då kan man inte sluta tätt mot marken med duken. Utan får en "luftig" uppställning. vilket ju funkar ibland.
 
Jag är 195, så vi lirar i samma basketliga så att säga.. :)
Vi snackar inte komfort i lyxklass här... Man får räkna med att fotänden ligger mot tarpduken. Tror man får vara sådär 160 för att helt slippa den risken. Jag hade sytt om ett Haglöfsöverdrag och lagt in ett mer vattenavvisande ovantyg från finska shelby som jag dessutom behandlat med inpreg för att vara säker på att slippa genomslag in i sovsäcken (dun). Tyckte att det funkade utan att det blev för tätt åt andra hållet. Undantaget en natt vid stranden, då det kändes det helt fel med dun, fuktigt.

Tarpponchon har dock öglor monterade på utsidan av duken, strax en 50 cm från kortsidorna. Med hjälp av dessa kan man hissa upp duken så att utrymme frigörs inne i skyddet. Man är då beroende av träd, stenar, stavar el annat att fästa i. På detta sätt kan man få ett ganska bra utrymme. Inga problem att ha all packning inne (lättpackning). Jag har bilder men de är för stora för att bifoga här. Återkommer. Av bilderna framgår dock, kan redan nu sägas, att man inte vinner en skönhetstävling, best in camp, eller så, med Gatewood Capen i bivakposition.

Jag gillar att sitta skräddare i tältöppningen och blicka ut över landskapet. Gatewood Capen är lite snål med att bjuda på denna möjlighet. Jag, som är 195, slår i taket och får luta på huvudet. Det går så klart att hissa upp taket, med en längre pinne el telestav. Men då kan man inte sluta tätt mot marken med duken. Utan får en "luftig" uppställning. vilket ju funkar ibland.

Mycket intressant att höra. Cape eller poncho känns som en bra kombination om man vill gå lätt på skogsturer/turer där man slår läger i skyddad terräng. Som regnplagg borde den också vara relativt sett bättre där.

Du skriver att du hade en bivy utanpå sovsäcken. Då tappar man ju en del viktfördelar, men det är naturligtvis nödvändigt med något sådant skydd när det är mycket insekter eller dåligt väder.

Just möjligheten att använda teleskopstav för att höja skyddet runt om när det inte blåser och regnar en massa har jag själv använt mycket till mina hemsydda tarptält. Det är förhållandevis sällan som jag behövt gå in i heltäckningsläge. Detta gör också att en Gatewood Cape känns som en intressant lösning för skogsturer på hösten. Åtminstone längs leder borde nackdelarna vara små och viktfördelarna stora.

Jörgen
 
Hur är längden på Gatewood Cape? Hur lång är du och hur bedömer du sovlängden, vad gäller att huvud och fötter går imot duken, för någon som är drygt 190 cm?

Jörgen

Tack för rapporten! Fasen, den verkar intressant... jag som beställt ett Lunar Solo ;) Ron Moak har också kommit med ett innertält till capen, det väger in på 510 g ihop. Dessutom kan man banta bort regnjackan, säg att den väger 250 gram, då är man nere på en nettoökning på 260 g... Men det är ganska tight liggutrymme inuti, jag gillar att kunna vräka ut mina prylar runt omkring mig, det är rejält med golv i LS.

Det ska enl rapporter gå att faktiskt spänna upp capen medan man har den på sig, kanske löser problemet...

Jo, jag tror faktiskt att det borde gå ganska bra. Lite planering bara, tältspiken och pinne/stav tillgänglig osv. Sen får man hoppas att det inte blåser stormbyar...
 
Mycket intressant att höra. Cape eller poncho känns som en bra kombination om man vill gå lätt på skogsturer/turer där man slår läger i skyddad terräng. Som regnplagg borde den också vara relativt sett bättre där.

Du skriver att du hade en bivy utanpå sovsäcken. Då tappar man ju en del viktfördelar, men det är naturligtvis nödvändigt med något sådant skydd när det är mycket insekter eller dåligt väder.

Just möjligheten att använda teleskopstav för att höja skyddet runt om när det inte blåser och regnar en massa har jag själv använt mycket till mina hemsydda tarptält. Det är förhållandevis sällan som jag behövt gå in i heltäckningsläge. Detta gör också att en Gatewood Cape känns som en intressant lösning för skogsturer på hösten. Åtminstone längs leder borde nackdelarna vara små och viktfördelarna stora.

Jörgen

Jo, har läst din bok, får tacka för bra tips och inspirerande läsning! Tror också att gränsen för tarpponcho kanske går vid trädgränsen helt enkelt. Åtminstone det som jag testat.

Jag är mycket intresserad av att skala av min packning, fascineras av hur lite vikt man egentligen behöver. Att man kan klara sig bra ute med minimal utrustning - och få ut mer av sina turer än när man konkar på 20 kg+. Det är en kittlande känsla och ger en härlig tillfredställelse.

Nästa steg borde vara att få bort bivyn/överdraget! Som idag väger ca 250 gram. Jag hade den mest för att skydda mot kondens. Men någon kondens var det inte att tala om i bergen på Gran Canaria. Tror kanske att ventilationen skötte det.. Det borde kunna gå att kampa utan bivy i kombination med Gatewood Cape, som ju kan apteras med skydd ner till marken 360 grader. TRor kanske att Golites nya quilt kan vara en variant tillsammans med en enkel underlagsplast och någon form av enkelt myggnät. Golites quilt är ju förstärkt med vattenavvisande väv i fot- och huvudända - vilket ju ger skydd mot ev kondensfukt från duken. Någon som har testat den eller hört något?
 
Fick mitt SMD Lunar Solo e i fredags, moddat med ett par extra linfästen (nåt skoj måste man ju ha ;-). Har bara gott att säga om Mr Six Moons själv, Ron Moak, som stått ut med alla mina mailfrågor och gett råd.

I sann UL-anda har jag satt upp det bakom huset för att beundra det hela....

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Ser fram emot en massa myskvällar med öppen absid och midnattssol...

Javisstja, vikten: det vägde in på 684 g, till detta kommer minst sex tältpinnar plus en vandringsstav.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.